Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Różnice między przyczepą a naczepą
Przyczepa i naczepa to na tyle podobnie brzmiące nazwy, że mogą uchodzić za określenie jednej konstrukcji. Jednak nic bardziej mylnego. Mimo że obie służą do transportu przedmiotów oraz rozmaitych towarów, to mają całkowicie odmienną budowę i wygląd. Wykorzystuje się je także do przewożenia różnych ładunków. W jaki sposób odróżnić przyczepę od naczepy?
Przyczepa – co takiego?
To, czym jest przyczepa, opisuje Kodeks drogowy. Podaje on dokładną definicję, przy pomocy której w łatwy sposób można odróżnić ją od naczepy.
Zgodnie z przepisami przyczepa to konstrukcja, która nie ma własnego silnika. Jest ciągnięta przez inny pojazd – samochód osobowy, ciężarowy czy też ciągnik siodłowy. Jest ona przyczepiona do innego pojazdu przy pomocy dyszla, który mocuje się do otworu holowniczego samochodu.
Można spotkać się różnymi rodzajami przyczep. Wyróżnia się przyczepy skrzyniowe, kontenerowe i specjalistyczne. Z przepisów Kodeksu drogowego wynika również, że naczepa to jeden z wariantów przyczepy. Ma ona przy tym zdecydowanie inną konstrukcję, co przekłada się na jej funkcjonalność oraz sposób mocowania.
„Przewóz towarów oraz ciężkich ładunków wymaga zastosowania odpowiednich rozwiązań. Dlatego też producenci przyczep starają się, aby były one odpowiedzią na potrzeby kierowców samochodów osobowych i branży transportowej. Właśnie to spowodowało, że można spotkać się z wieloma rodzajami przyczep, wśród których wyróżniają się naczepy” – mówi ekspert z firmy Boro.
Czym wyróżnia się naczepa?
Tak samo jak przyczepa, tak i naczepa służy do transportu oraz współpracuje z innym pojazdem. Z jej definicji wynika, że nie ma ona własnego napędu. Mimo tego naczepa klasyfikowana jest jako pojazd kołowy.
Naczepa to konstrukcja bez przedniej osi. Umożliwia to jej podpięcie do ciągnika siodłowego. Umieszcza się ją na tylnej osi tego ciągnika, dzięki czemu po połączeniu z nim, stanowią one razem pojazd członowy. Elementy te są mocowane do siebie przy pomocy sworznia królewskiego oraz siodła.
W przeciwieństwie do przyczepy podłączenie naczepy do pojazdu ciągnącego wymaga czasu. Powodem tego jest fakt, że należy dostosować jej poziom do ciągnika. Należy także podpiąć przewody elektryczne, układ pneumatyczny, hamulcowy.
Naczepy mają wszechstronne zastosowanie i produkuje się ich mnóstwo rodzajów. W zależności od specyfiki branży można wykorzystywać konstrukcje skrzyniowo-plandekowe, silosy czy cysterny. Popularnością cieszą się również modele z ruchomą podłogą, wywrotki, izotermy, chłodnie czy też naczepy do przewozu zwierząt.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana