Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Zasady sporządzania umów notarialnych
Przepisy prawa określają, że niektóre umowy, by zostały uznane za obowiązujące, wymagają potwierdzenia notarialnego. Do notariusza należy udać się między innymi, jeśli chcesz podpisać umowę dotyczącą kupna lub sprzedaży nieruchomości, podzielić spadek, wręczyć darowiznę i w wielu innych przypadkach. Umowy notarialne rządzą się precyzyjnie określonymi zasadami, nad których przestrzeganiem czuwa urzędnik.
Notariusz, czyli kto?
Notariusz to prawnik, z którego usług korzysta się bardzo często. Nawet jeśli nigdy nie brałeś udziału w sprawie sądowej i nie byłeś zmuszony korzystać z usług adwokata, to najprawdopodobniej prędzej czy później odwiedzisz notariusza. Umowy notarialne mogą regulować wiele sytuacji z codziennego życia, takie jak na przykład zakup samochodu czy podpisanie umowy o wynajem okazjonalny lokalu. Aby dokument był uznany za pełnoprawny akt notarialny, musi spełniać określone wymogi.
Kiedy potrzebna jest pomoc notariusza?
Potrzeba skorzystania z usług notariusza pojawia się najczęściej w kwestiach dotyczących nieruchomości. Jego pomoc jest niezbędna w przypadkach takich jak:
- przeniesienie własności nieruchomości (np. przy sprzedaży mieszkania),
- przeniesienie prawa użytkowania wieczystego,
- podział spadku, jeśli w jego zakres wchodzi nieruchomość,
- wynajem okazjonalny lokalu.
To tylko kilka typowych sytuacji, w których wymagane jest potwierdzenie notarialne. W zakres działań notariuszy wchodzą również zagadnienia związane z działalnością gospodarczą spółek, darowiznami, testamentami, sprawami alimentacyjnymi i wiele innych. Jak radzi pracownik Kancelarii Notarialnej notariuszy Pawła Jana Dworczyńskiego i Aleksandry Gąseckiej-Szewczuk w Słupsku, w razie wątpliwości co do tego, czy sprawa wymaga skorzystania w usług notarialnych, warto skontaktować się bezpośrednio z takim urzędnikiem. Notariusz dokładnie wyjaśni, jakie kroki powinieneś podjąć, aby postąpić zgodnie z obowiązującymi przepisami. Można taką konsultację odbyć również telefonicznie.
Zasady sporządzania umów notarialnych
Aby dokument spełniał wymogi umowy notarialnej, musi zawierać szereg obowiązkowych elementów. Przede wszystkim, musi zostać sporządzony pod nadzorem notariusza (w praktyce najczęściej jest tworzony przez niego) i potwierdzony jego podpisem i pieczęcią. Konieczne jest, aby dokument zawierał dokładne dane stron, których dotyczy. Wymagane jest podanie imion, nazwisk, miejsc zamieszkania oraz imion rodziców osób, jakich sprawa dotyczy. W przypadku korzystania z pełnomocnictwa, niezbędne są również dane pełnomocnika.
Każda umowa notarialna zawiera oświadczenia stron, potwierdzające, że zapoznały się one z dokumentem, uwiarygodnione ich podpisami. Taki dokument może zawierać także odniesienia do załączników, jeśli wymaga tego konkretna sytuacja. Podstawą sporządzania umów notarialnych jest ich przejrzystość i jednoznaczność, która nie dopuszcza do ewentualnego podważenia takiego aktu w przyszłości.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana