Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak skonstruowane są polskie lokomotywy spalinowe?
Polska branża kolejowa ma w swojej historii wiele przełomowych momentów i nadal nieustannie się rozwija. Mimo tego, że w dzisiejszych czasach na torach spotykamy wiele nowoczesnych maszyn, w dalszym ciągu popularne są lokomotywy spalinowe. Używa się ich zarówno w transporcie osobowym, jak i towarowym. Maszyny tego typu są niezwykle trwałe i solidne. Podpowiadamy, w jaki sposób są skonstruowane lokomotywy spalinowe wykorzystywane w Polsce.
Charakterystyka lokomotyw spalinowych
Lokomotywy spalinowe, nazywane też spalinowozami, opierają się na silnikach Diesla. Ich paliwem jest olej napędowy produkowany z ropy naftowej. Lokomotywy tego rodzaju zazwyczaj są czterosuwowe. Cechą charakterystyczną silników spalinowych jest niemożność wykorzystania go do napędu całej lokomotywy.
Jak tłumaczą specjaliści z Przedsiębiorstwa Wielobranżowego Paulus:
Lokomotywy spalinowe w Polsce są wyposażone w przekładnię mechaniczną, hydrauliczną lub elektryczną. Ostatnia z nich jest obecnie najbardziej rozpowszechniona. W maszynach o przekładni elektrycznej silnik spalinowy napędza prądnicę, zaś silniki elektryczne – osie napędowe. Aby zmienić prędkość jazdy lokomotywy, konieczna jest zmiana wzbudzenia prądnicy.
Awaryjność lokomotyw spalinowych
Większość polskich lokomotyw spalinowych jest w ciągłej eksploatacji nawet od kilkudziesięciu lat. To właśnie ten czynnik decyduje o wielu awariach maszyn. Duży wpływ na uszkodzenia lokomotyw spalinowych ma też zły stan torowisk. Awariom najczęściej ulegają same silniki, a dokładniej – układ korbowo – tłokowy. Niejednokrotnie w maszynach zużywa się wał korbowy lub prądnica. Czasami zdarzają się awarie całych podzespołów. W Polsce istnieje wiele firm, które oferują kompleksowe przeglądy, naprawy i sprzedaż części zamiennych do lokomotyw.
Warto jednak pamiętać o prawidłowej eksploatacji i konserwacji poszczególnych elementów maszyny. Ważna jest regularna wymiana części w lokomotywie, co zapobiegnie bardziej rozległym i skomplikowanym awariom.
W jaki sposób dbać o lokomotywę spalinową?
Do dbania o prawidłowy stan lokomotywy w dużej mierze zobowiązani są maszyniści. Powinni znać podstawowe zasady mówiące, w jaki sposób należy się zachować w razie awarii lub jej podejrzewania. Wiąże się to z codziennym sprawdzaniem stanu plomb na urządzeniach, zamknięciem wszystkich szaf z elementami wysokiego napięcia oraz sygnalizowaniem maszyny.
Maszynista musi pamiętać o regularnej kontroli terminów przeglądów technicznych i napraw. Znajdzie je w książce serwisowej lokomotywy. Ważna jest także wzrokowa ocena elementów maszyny pod kątem usterek. W przypadku mrozów maszynista musi często opuszczać odbieraki prądu, co zapobiegnie zgęstnieniu smaru w przegubach i cylindrach.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana