Artykuł sponsorowany

Zmiany w prowadzeniu ewidencji VAT w 2017 roku

Zmiany w prowadzeniu ewidencji VAT w 2017 roku
W związku z nowelizacją ordynacji podatkowej również w ustawie o podatku od towarów i usług pojawiły się zmiany. Dotyczą one obowiązku prowadzenia ewidencji VAT, a konkretniej: zakresu danych, które muszą zostać uwzględnione w rejestrze przez podatnika. Nowe przepisy weszły w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. Na czym dokładnie polegają zmiany – o tym przeczytasz w niniejszym artykule. Interesujący nas tutaj art. 109 ust. 3 ustawy o VAT nie określa precyzyjnie formy, w jakiej powinna być prowadzona ewidencja, niemniej prowadzić musi ją każdy podatnik, chyba że prowadzi sprzedaż bądź wykonuje czynności zwolnione akurat od tego podatku. – Nowością jest wyszczególnienie w przepisach elementów, które w takiej ewidencji trzeba umieścić – mówi specjalista z warszawskiego biura rachunkowego Akro.

Co musi się znaleźć w ewidencji

Chodzi o dane umożliwiające prawidłowe sporządzenie deklaracji podatkowej i informacji podsumowującej. Ustawa wymienia w tym zakresie informacje na temat przedmiotu oraz podstawy opodatkowania, wysokość należnego podatku, obniżające jego kwotę kwoty podatku naliczonego, korekty tego ostatniego, a także kwotę podatku, która podlega wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z niego. W ewidencji VAT muszą się znaleźć również dane, na podstawie których można zidentyfikować każdą transakcję, m.in. numer identyfikacji podatkowej, którym nasz kontrahent posługuje się jako podmiot gospodarczy. W sytuacji, kiedy podatnik świadczy usługi poza Polską, musi on w ewidencji uwzględnić nazwę danej usługi, jej wartość bez podatku od wartości dodanej (lub podobnego), a także moment, w którym powstaje obowiązek podatkowy określany dla tego typu usługi świadczonej na terytorium kraju. Utrwalić trzeba wszelkie dane posiadające znaczenie dla wymiaru podatku, dowodzące faktycznej wysokości obrotu i kwot podatku należnego od dokonanych transakcji sprzedaży towarów lub usług. Ewidencje prowadzone w związku z rozliczaniem podatku, jak również dokumenty (faktury, paragony fiskalne) potrzebne do jego dokonania należy przechowywać do czasu upłynięcia terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Ewidencja elektroniczna

Na koniec warto wspomnieć jeszcze o dość istotnej zmianie w art. 109 ust. 8a ustawy o podatku od towarów i usług. Zobowiązuje ona podatników czynnych podatku VAT do prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej. Dla wielu przedsiębiorców takie rozwiązanie to nie nowość, jednak z dniem 1 stycznia 2018 roku wejdzie w życie bezwzględna konieczność stosowania się do tego przepisu.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.