Artykuł sponsorowany

Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów
Księga przychodów i rozchodów to jeden z najczęściej wykorzystywanych sposobów monitorowania bieżącej sytuacji firmy. W dokumencie tym ewidencjonowane są wszystkie operacje gospodarcze dokonane w ciągu roku. Ta uproszczona forma księgowości pozwala na rejestrację zarówno przychodów ze sprzedaży, obrotu lub utargu, jak również kosztów związanych z zakupem materiałów, towarów oraz innych ważnych wydatków. Na podstawie danych zawartych w księdze przedsiębiorca może dokładnie i precyzyjnie wyliczyć wysokość zobowiązania podatkowego. Dlatego też bardzo istotne jest rzetelne księgowanie operacji oraz dopełnianie wszelkich formalności. Jakie elementy powinny znaleźć się w księdze przychodów i rozchodów?

Kto i kiedy powinien założyć księgę przychodów i rozchodów?

Do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów zobowiązani są przedsiębiorcy, których forma opodatkowania jest oparta na zasadach ogólnych. Oprócz tego powinny posiadać ją firmy rozliczające się za pomocą podatku liniowego. Warto podkreślić, że księgę przychodów i rozchodów może prowadzić zarówno przedsiębiorca, jak i profesjonalne biuro rachunkowe. Pomoc specjalistów jest szczególnie rekomendowana dla niewielkich spółek jawnym, partnerskim lub cywilnym. Na jakim etapie działalności firmy należy rozpocząć prowadzenie księgi?
Jak tłumaczy księgowy z Biura Rachunkowego AVARUS zajmującego się kompleksową obsługą księgową i kadrowo – płacową: Księgę przychodów i rozchodów najkorzystniej założyć już w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej. Jednak przedsiębiorcy, którzy nie wykonali tej czynności od razu, również mogą skorzystać z uproszczonej formy księgowości. Okazją do zapoczątkowania regularnej kontroli zysków i strat jest zmiana formy opodatkowania. Należy wówczas zgłosić chęć posiadania księgi na początku roku kalendarzowego, w terminie do 20 stycznia.

Elementy zawarte w księdze przychodów i rozchodów – najważniejsze informacje

Jedną z najistotniejszych zasad prowadzenia księgi jest przejrzystość zapisów. Co więcej, musi ona być prowadzona w sposób jasny i rzetelny. W dokumencie należy odnotowywać każdą dokonaną przez firmę operację finansową. Dane przedstawiane są w formie tabelarycznej. Poszczególne kolumny odpowiadają za konkretne informacje, których zamieszczenie jest niezbędne do późniejszego wyliczenia zobowiązania podatkowego. Pierwsza kolumna w tabeli służy do numerowania kolejnych wpisów – jest to tak zwana liczba porządkowa. W kolejnych komórkach księgi przychodów i rozchodów powinna znaleźć się data wydatku lub zysku, numer faktury oraz dowód przeprowadzonej operacji. Bardzo ważne jest również umieszczenie w dokumencie danych kontrahentów, a więc imienia, nazwiska, nazwy i adresu firmy. Warto podkreślić, że dla poprawnego wyliczenia podatku konieczne jest wpisywanie do tabeli dokładnych kwot transakcji.

Formy prowadzenia ksiąg przychodów i rozchodów

Dla ułatwienia pracy przedsiębiorców prawo dopuszcza dwie formy dokumentowania operacji. Księga przychodów i rozchodów może być prowadzona w sposób tradycyjny lub drogą elektroniczną. Istnieją specjalne programy pozwalające na dokonywanie wpisów on – line. W tej kwestii najlepiej skorzystać z porady specjalisty. Obie formy są równie skuteczne, a wybór zależy przede wszystkim od preferencji indywidualnych właściciela firmy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.