Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Wszystko, co musisz wiedzieć o smarowaniu i uszczelnianiu łożysk
Łożysko jest częścią maszyny, która odpowiada za jej ruch obrotowy. Z tego powodu niezwykle istotne jest jego właściwe smarowanie. Tylko wtedy element ten zachowa swoje właściwości i będzie odporny na zużycie, korozję i odkształcenia. W niektórych przypadkach konieczne jest również uszczelnianie łożysk. Zabieg taki minimalizuje ryzyko przenikania do tego elementu zanieczyszczeń i wilgoci. Co trzeba wiedzieć o tych dwóch czynnościach?
Jak dobrać smar do łożysk?
Smarowanie łożysk ma na celu zredukowanie tarcia ślizgowego w tym elemencie, a także jego ochronę przed zużyciem. Zapobiega również wielu różnego rodzaju uszkodzeniom i zapewnia niezawodność eksploatacji tej ważnej części. W zależności od wyboru smar może zapewniać także właściwości antykorozyjne, tłumienie szumów, a także wspomaganie uszczelek łożyska. Podczas jego doboru należy wziąć pod uwagę następujące aspekty:
klasę NLGI,
temperaturę kroplenia,
wartość VKA,
współczynnik obrotów,
wartość SKF-Emcor.
Żeby łożysko działało niezawodnie, musi być stale zaopatrywane w smar, który powinien być aplikowany zgodnie z zaleceniami producenta.
Rodzaje uszczelnień łożysk
Dodatkową czynnością, nie zawsze stosowaną w tego typu układach, jest uszczelnianie łożysk. Jej zadaniem jest zabezpieczenie urządzenia przed utratą, a także migracją środka smarnego. Zazwyczaj uszczelki wykonywane są z różnego rodzaju elastomerów. Ich parametry dobierane są do konkretnych wymagań maszyny. Do najpopularniejszych modeli uszczelnień zalicza się:
stykowe,
bezstykowe,
statyczne.
Te pierwsze, jak sama nazwa wskazuje, dotykają swoją powierzchnią elementów ruchomych. Drugie z kolei mają małą szczelinę, która jest zlokalizowana między częścią ruchomą a nieruchomą. To powoduje, że znacznie wolniej się zużywa. Trzecie zaś przeznaczone są do montażu między elementami nieruchomymi. Szeroką ofertę łożysk i podzespołów oferuje firma WAMA-SERVICE. Proponuje swoim klientom uszczelnienia hydrauliczne i pneumatyczne, a także oringi i simeringi. Wybierając konkretny model, należy wziąć pod uwagę czynniki środowiskowe mające wpływ na łożysko, niewspółosiowość i uginanie się wału, a także temperaturę pracy. Dodatkowo ważny jest też rodzaj zastosowanego środka smarnego, a także występujących zanieczyszczeń.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana