Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Transport ponadnormatywny a przepisy – co warto wiedzieć?
Transport jest jedną z najważniejszych dziedzin gospodarki, nie tylko ze względu na generowany przychód, ale przede wszystkim umożliwienie rozwoju innym branżom – bez transportu niemożliwy byłby jakikolwiek rozwój handlu, przemysłu czy rolnictwa. Niektóre towary wymykają się jednak przyjętym standardom, zarówno jeśli chodzi o ich masę, jak i rozmiary. Obiekty takie mogą być przewożone w oparciu o odpowiednie przepisy.
Czym jest ładunek ponadnormatywny?
Zgodnie z unijnymi przepisami po drogach mogą przemieszczać się pojazdy, których masa całkowita nie przekracza 40 ton, zaś ich maksymalne wymiary to 16,5 metra długości, 4 metry wysokości oraz 2,55 metra szerokości. Problem w tym, że do transportu niektórych ładunków takie parametry są niewystarczające.
-Ładunki te nazywamy ładunkami ponadnormatywny lub ponadgabarytowymi – mówi specjalista firmy BL-Transport - Są to obiekty znacznych rozmiarów, których ze względu na możliwość uszkodzenia lub wysokie koszty nie da się podzielić na dwie lub więcej części, by przewieźć je osobno.
Pozwolenia na transport ponadnormatywny
Z oczywistych względów transport ładunków ponadgabarytowych nie może odbywać się tak jak przewóz innych towarów. Musi być on poprzedzony uzyskaniem odpowiedniego zezwolenia, wydawanego przez zarządcę dróg, na których odbywać się będzie transport lub innych organ decyzyjny (np. starostę). Pozwolenia te podzielone zostały na siedem kategorii:
- Kategoria I – dla pojazdów, które nie przekraczają wymiarów i masy dopuszczalnej przez przepisy.
- Kategoria II – dla pojazdów, który długość, wysokość oraz rzeczywista masa całkowita mieszczą się w dopuszczalnych limitach, jednak o większej szerokości – nie może ona być większa niż 3,5 metra.
- Kategoria III – dla pojazdów o naciskach osi i rzeczywistej masie całkowitej nie większych niż dopuszczalne, o szerokości nie większej niż 3,2 metra, wysokości nie większej niż 4,3 metra i długości nie większej niż 15 metrów (dla pojedynczego pojazdu) lub 23 (dla zespoły pojazdów)
- Kategoria IV – dla pojazdów o masie całkowitej nie większej o dopuszczalnej, szerokości do 3,4 metra, długości do 15 metrów (dla pojedynczego pojazdu) lub 23 metrów (dla zespołu pojazdów) lub 30 metrów (dla zespołu pojazdów o skrętnych osiach) i wysokości nie większej niż 4,3 metra.
- Kategoria V – dla pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej nie większej niż dopuszczalna, o szerokości do 3,4 metra, długości do 15 metrów (dla pojedynczego pojazdu) lub 23 metrów (dla zespołu pojazdów) lub 30 metrów (dla zespołu pojazdów o skrętnych osiach) i wysokości do 4,3 metra, których dopusczalna masa całkowita jest mniejsza niż 60 ton, a naciska na osie nie większy od dopuszczalnego
- Kategoria VI – dla pojazdów o szerokości do 3,4 metra dla drogi jednojezdniowej, do 4 metrów dla drogi dwujezdniowej (autostrady, ekspresowej, krajowej), o długości nieprzekraczającej 15 metrów (dla pojedynczego pojazdu), 23 metrów (dla zespołu pojazdów), 30 metrów (dla zespołu pojazdów o skrętnych osiach), wysokość do 4,3 metra i massie 60 ton, których naciski osi nie przekroczają wielkości przewidzianych dla dróg o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 ton.
- Kategoria VII – wydawane pojazdom, które nie mieszczą się w podanych normach
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana