Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Rodzaje akumulatorów wykorzystywanych w samochodach osobowych
Akumulatory kwasowo-ołowiowe oraz ich odmiany
Najpopularniejszym rodzajem akumulatorów są urządzenia kwasowo-ołowiowe, które mają anodę wykonaną ze stopu ołowiowo-antymonowego oraz elektrolit w postaci wodnego roztworu kwasu siarkowego. Ze względu na to, że w konstrukcjach tego typu zachodzi zjawisko samorozładowania, a podczas ładowania intensywnie wydziela się tlen i wodór, co prowadzi do ubytków elektrolitu, coraz częściej stosuje się akumulatory do samochodów osobowych, gdzie do ołowiu wprowadzono niewielką domieszkę wapnia. Pozwala to na wyeliminowanie uciążliwości związanych z koniecznością uzupełniania elektrolitu oraz podatnością na spadek wydajności w przypadku niskich temperatur. Akumulatory wapniowe wyróżniają się także wydłużoną żywotnością.Akumulatory EFB, SLA i VRLA
W samochodach wyposażonych w systemy start&stop, w których silnik jest wyłączany, gdy auto zatrzymuje się w normalnym ruchu ulicznym i jest uruchamiany wraz z naciśnięciem pedału przyspieszacza, konieczne jest zastosowanie akumulatorów o zwiększonej pojemności oraz wytrzymałości na dużą liczbę cykli ładowania. Stosowane konstrukcje to akumulatory EFB (Enhanced Flooded Battery) oferowane m.in. przez firmę Hertz Batterien Polska, gdzie zwykle używa się elektrolitu o podwyższonej gęstości, a separatory płyt są wykonane ze stopów ołowiu z cyną albo magnezem. Popularne są akumulatory SLA (Sealed Lead-Acid), będące w pełni bezobsługowymi, gdzie nie ma potrzeby uzupełniania elektrolitu. W ich przypadku stosuje się specjalne rozwiązania ograniczające parowanie wody np. specjalnie wyprofilowane obudowy, a także używa stopów podnoszących trwałość np. z wapniem lub srebrem. Pełną szczelność gwarantują akumulatory VRLA (Valve Regulated Lead Acid Battery), gdzie montowane są specjalne zawory bezpieczeństwa, zapobiegające niekontrolowanemu wzrostowi ciśnienia.Akumulatory AGM i żelowe
Jednym z nowoczesnych rozwiązań są akumulatory AGM (Absorbent Glass Mat). Stosuje się w nich separatory w postaci porowatych mat z włókna szklanego, w których znajduje się elektrolit. Zapewnia to podniesioną odporność na wstrząsy i przechyły. Korzysta się także z akumulatorów żelowych, gdzie elektrolit jest zagęszczony związkami krzemu, co daje wysoką odporność na głębokie rozładowanie.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana