Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Które układy w aucie podlegają kontroli podczas przeglądu?
Jesteś właścicielem samochodu, motocyklu czy innego pojazdu mechanicznego? Pamiętaj, że masz pewne obowiązki. Dotyczy to nie tylko samego ubezpieczenia pojazdu, ale również wykonania przeglądu jego stanu technicznego na stacji diagnostycznej. Brak przeglądu może okazać się kosztowny. Jakie elementy podlegają kontroli przy takim badaniu technicznym? Sprawdź, co warto wiedzieć.
Przegląd samochodu – gdzie należy się zgłosić, aby go wykonać?
Badania techniczne samochodu wykonuje się na stacjach kontroli pojazdów. Warto wiedzieć, że wyróżnia się dwa rodzaje tego typu punktów:
podstawowe,
okręgowe.
Podstawowe stacje diagnostyczne wykonują wyłącznie badania techniczne pojazdów, których masa całkowita nie przekracza 3,5 t. Stacje okręgowe nie mają już tego ograniczenia, dzięki czemu może z nich korzystać znacznie większa grupa klientów. Jak zaznaczają specjaliści z takich firm, jak Auto Krak, przegląd samochodów nie podlega regionalizacji. Co to oznacza dla właściciela? Dla przykładu auto zarejestrowane w Gdańsku może bez problemu zostać poddane kontroli np. w Warszawie. To dość spore ułatwienie dla osób, które dużo podróżują lub się przeprowadzają.
Przegląd samochodu – co specjaliści sprawdzają w trakcie badania?
Badanie stanu technicznego pojazdu na stacji ma ściśle określony przebieg. Oznacza to, że w każdym miejscu sprawdza się dokładnie te same elementy. Kontroli podlega np. układ kierowniczy, podczas którego monitoruje się:
stan połączeń,
stopień zużycia,
wielkość ruchu jałowego.
Kolejnym elementem są hamulce. Ważna jest ich skuteczność i równomierność działania. Odchylenia od normy czy nierówne zużycie mogą świadczyć o problemie wpływającym na bezpieczeństwo. Mechanik sprawdza również całe zawieszenie – głównie pod kątem występowania luzów na elementach gumowych i metalowych. Ponadto kontroli podlegają pasy bezpieczeństwa, stan nadwozia, układ wydechowy oraz to, czy w pojeździe znajduje się obowiązkowe wyposażenie w postaci trójkąta ostrzegawczego, a także gaśnicy. Podczas wizyty na stacji kontroluje się również ogumienie, gdzie kluczowym parametrem jest stan bieżnika. Bezpieczne poruszanie się po drogach to sprawne i działające oświetlenie, dlatego to także jeden z elementów poddawanych sprawdzeniu. Ważny jest m.in. stan reflektorów. Cały przegląd trwa zazwyczaj od 20 do 30 minut. Po przejściu wszystkich etapów pozytywnie stacja diagnostyczna przybija pieczątkę w dokumentach pojazdu. Jeżeli jednak zostanie ujawniona jakaś wada, pojazd nie przechodzi pozytywnie kontroli.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana