Artykuł sponsorowany

Jak znaleźć dobrego tłumacza?

Jak znaleźć dobrego tłumacza?
Tłumaczenie przysięgłe, tłumaczenie CV i listu motywacyjnego, tłumaczenie pracy dyplomowej… W każdym z tych przypadków liczy się czas, jakość i cena wykonania profesjonalnej usługi, ewentualne różnice występują w proporcjach, w jakich kładziemy nacisk na każdy z tych czynników. Rozpoczynając poszukiwania dobrego tłumacza, trzeba to wziąć pod uwagę, aby przeprowadzić je sprawnie i efektywnie. Na szyld biura tłumaczeń można się natknąć, idąc ulicą, wciąż też jeszcze zdarzają się drobne ogłoszenia takich firm w prasie. Największą kopalnią informacji w tym zakresie, podobnie zresztą jak i w innych dziedzinach, pozostaje Internet. Tutaj z kolei do czynienia możemy mieć z klęską urodzaju, czyli mnogością ofert, spośród których nie wiadomo często, co wybrać. Wiele osób traci na to mnóstwo czasu – niekiedy pomóc jednak może zadanie sobie kilku prostych pytań.

Według potrzeb

Po pierwsze: jaki charakter ma mieć tłumaczenie, którego potrzebujemy? Jeżeli do przełożenia na język obcy jest CV albo jakiś artykuł, prawdopodobnie można przesłać go do tłumacza mailem, co pozwala zatrudnić fachowca z innego miasta albo nawet z kraju, którego mieszkańcy posługują się interesującym nas językiem. Może to mieć istotny wpływ na koszt tłumaczenia, zwiększa też liczbę specjalistów, spośród których możemy wybierać.
Nieco inaczej sprawa ma się w przypadku tłumaczeń przysięgłych, w których zgodność z oryginałem w innym języku potwierdzona jest urzędowo stosowną formułą oraz pieczęcią. – Tutaj forma elektroniczna raczej nie znajduje zastosowania – mówi specjalista z Agencji Tłumaczeń 100 w Warszawie.
Zarówno tekst oryginalny, jak i jego tłumaczenie mają postać papierową, jeśli więc nie chcemy polegać na kurierze lub poczcie (co jest czasem konieczne, np. gdy w grę wchodzi bardzo rzadki język), warto znaleźć tłumacza przysięgłego, którego biuro znajduje się w okolicy naszego miejsca zamieszkania lub pracy.

Weryfikacja

Tłumacz przysięgły jest w stanie wylegitymować się odpowiednimi dokumentami potwierdzającymi jego umiejętności. Jeśli nie potrzebujemy takiej usługi, warto zwrócić uwagę na to, czy tłumacz, z którym nawiązanie współpracy rozważamy, zamieszcza dane swojej firmy (jednoosobowej działalności gospodarczej lub agencji tłumaczeń) w ogłoszeniu albo na stronie. Czyni go to bardziej wiarygodnym, a w razie ewentualnych problemów ze zleceniem łatwiej jest pociągnąć go do odpowiedzialności.

Doświadczenie

Doświadczony tłumacz na pewno pochwali się referencjami, co może stanowić dodatkową rekomendację. Niekoniecznie trzeba jednak z góry odrzucać oferty osób zaraz po szkole albo nawet studentów filologii – mogą być bardziej na bieżąco z językiem (który jest przecież żywym zjawiskiem), poza tym często bardziej się starają, ponieważ zależy im na zbudowaniu portfolio i zyskaniu klienta, który być może powróci albo poleci młodego tłumacza innym. Z drugiej strony – kiedy szukamy tłumacza, warto właśnie popytać znajomych, czy nie korzystali z usług takiego, którego mogą polecić.

„Konkurs finalistów”

Jeśli zostało nam dwóch-trzech kandydatów i wciąż nie możemy się zdecydować, warto przesłać do wszystkich zapytanie o wycenę oraz szacowany czas realizacji usługi, a następnie wybrać tego, kto przedstawi najkorzystniejsze warunki. Jeśli natomiast w perspektywie mamy dłuższą współpracę, możemy zlecić im tłumaczenie niewielkiej próbki, potem zaś trzymać się tego, kto najbardziej nam odpowiada – czy to ze względu na styl, czy na kontakt, a także inne czynniki.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.