Artykuł sponsorowany

Jak dochodzić odszkodowania z tytułu wypadku komunikacyjnego?

Jak dochodzić odszkodowania z tytułu wypadku komunikacyjnego?
Korzystanie z samochodu oznacza większy komfort podróżowania, oszczędność czasu i możliwość dotarcia w każde wybrane miejsce. Wiąże się też z ryzykiem kolizji drogowej, niekoniecznie z winy właściciela pojazdu. Udział w wypadku komunikacyjnym może być podstawą do wypłaty odszkodowania. Przeczytaj, jak możesz się o nie starać i co masz szansę uzyskać.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC – zalety

Zakup samochodu i zdanie egzaminu na prawo jazdy nie są jeszcze wystarczające do uczestniczenia w ruchu drogowym. Aby móc jeździć samochodem, musisz jeszcze opłacić za pojazd obowiązkową składkę OC. O ile w chwili jej wnoszenia narzekasz na wysokość kwoty i odczuwasz znaczne obciążenie budżetu, o tyle po wypadku komunikacyjnym poznasz dobre strony tego obowiązku. Jeśli to Ty go spowodujesz, Twój ubezpieczyciel wypłaci poszkodowanym kwotę, która pokryje między innymi naprawę szkód rzeczowych czy koszty leczenia w związku z obrażeniami doznanymi w wypadku. Gdy zaś to Ty będziesz poszkodowanym, możesz ubiegać się o odszkodowanie z OC sprawcy. Warunkiem jest złożenie odpowiedniego wniosku. O odszkodowanie po wypadku komunikacyjnym może się starać każda osoba, która w nim uczestniczyła – począwszy od kierowcy i pasażerów auta, po przypadkowego przechodnia czy rowerzystę. Przyznana kwota obejmuje zarówno szkody materialne, jak i zdrowotne.

Zapisz dane sprawcy

Jeśli uczestniczyłeś w wypadku komunikacyjnym, pierwszym krokiem, jaki powinieneś wykonać, jest zapisanie danych sprawcy. Do starania się o odszkodowanie potrzebne Ci są:
  • imię i nazwisko sprawcy,
  • PESEL,
  • numer polisy OC,
  • numer rejestracyjny pojazdu.
Pomimo popularnego zwyczaju „dogadywania się” istotne jest wezwanie na miejsce wypadku policji. Funkcjonariusz dokona też spisania danych sprawcy, jeśli Tobie nie pozwoli na to stan zdrowia.

Zgłoś szkodę u ubezpieczyciela

Kolejnym krokiem w drodze do uzyskania odszkodowania jest zgłoszenie szkody w odpowiednim towarzystwie ubezpieczeniowym. Jeśli nie wiesz, jak tego dokonać lub obawiasz się, że nie uzyskasz wystarczająco wysokiej kwoty, możesz skorzystać z pomocy prawnej. W dochodzeniu odszkodowań na terenie Rzeszowa specjalizuje się Kancelaria Adwokacka Agnieszki Baran. Wniosek należy złożyć w towarzystwie, w którym sprawca wykupił swoją polisę OC. Likwidując szkody z OC sprawcy, możesz liczyć między innymi na:
  • pokrycie kosztów wykonanych napraw – z możliwością rozliczenia bezgotówkowego pomiędzy warsztatem a ubezpieczycielem lub w formie kosztorysu ze zwrotem kosztów naprawy na Twoje konto,
  • samochód zastępczy z wypożyczalni, jeśli w wypadku ucierpiał Twój pojazd,
  • holowanie samochodu na koszt ubezpieczyciela,
  • zwrot utraconych korzyści (np. jeśli na skutek niezdolności do pracy stracisz intratne zlecenie),
  • zwrot kosztów leczenia (również za granicą),
  • zadośćuczynienie za doznaną krzywdę,
  • rentę stałą lub czasową w przypadku niezdolności do pracy.

Zbieraj dowody

Staranie się o zwrot kosztów naprawy czy holowania wymaga jedynie udokumentowania wysokości wydatków. Do tego celu wystarczy faktura z warsztatu. W przypadku rozliczenia bezgotówkowego problem jest jeszcze mniejszy, bo ubezpieczyciel sam zadba o dowód poniesionych kosztów. Jeśli jednak chcesz starać się o zadośćuczynienie lub pokrycie strat w związku z utraconymi korzyściami, to Ty musisz przedstawić dowody. Dlatego jest konieczne zbieranie wszelkich dokumentów i zaświadczeń, zapisywanie dat wizyt lekarskich, gromadzenie diagnoz i wyników badań, które pomogą Ci w uzyskaniu pieniędzy. W przypadku wypłaty środków z polisy OC sprawcy zdarzenia, Ubezpieczyciel jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania w terminie 30 dni licząc od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie. Gdyby w tym terminie nie było możliwe wyjaśnienie okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń albo wysokości odszkodowania, odszkodowanie powinno być wypłacone w ciągu 14 dni od dnia, w którym – przy zachowaniu należytej staranności – wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe. Powinno to jednak nastąpić nie później niż w terminie 90 dni od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie. Przekroczenie maksymalnego terminu 90 dni jest możliwe jedynie w przypadku, gdy stwierdzenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń lub też określenie wysokości odszkodowania jest uzależnione od toczącego się postępowania karnego lub cywilnego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.