Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Czym się charakteryzują opony przemysłowe?
Najpierw, na użytek niniejszego artykułu, ustalmy, czym są opony przemysłowe. Przyjmijmy po prostu, że będą to wszystkie opony, których nie zakłada się na koła pojazdów osobowych, a w tym także na koła autobusów czy lekkich samochodów dostawczych oraz rowerów, motocykli, hulajnóg itd. Opony przemysłowe stosujemy w pojazdach specjalnego przeznaczenia, wykonujących szczególnie ciężkie prace, często w bardzo trudnych warunkach.
Opona przemysłowa oponie przemysłowej nierówna
Opony przemysłowe znajdziemy na kołach maszyn budowlanych, transportowych, rolniczych, samolotów, wielkich samochodów ciężarowych, na kołach pojazdów w stoczniach, w magazynach i halach przemysłowych, na lotniskach, na poligonach wojskowych. Zrozumiałe jest, iż w tej różnorodności zastosowań i warunków, w jakich muszą takie opony pracować, są one specjalnie projektowane, wytwarzane i dobierane do konkretnego rodzaju maszyny, o czym przekonują nas specjaliści z firmy ZAMA z Poznania. Tak więc zupełnie inne będą np. opony wózków widłowych działających na równych powierzchniach magazynów i hal produkcyjnych niż opony ciężkich dźwigów lub koparek czy ładowarek pracujących na, często najeżonych ostrymi kamieniami i betonowym gruzem, budowach. Przy projektowaniu opon przemysłowych należy brać więc pod uwagę mnóstwo różnych parametrów, takich jak prędkość, z którą będą się poruszały, wagę maszyny, na której kołach będą założone, wielkość maksymalnego udźwigu żurawia, graniczną wielkość przewożonych na samochodach ciężarów i wiele innych.
Rodzaje opon przemysłowych
Wśród opon przemysłowych najczęściej stosowane są opony pneumatyczne, zazwyczaj napełniane powietrzem lub azotem, a niekiedy, w bardzo szczególnych przypadkach, także elastomerem. Czasem będą to również opony pełne, a więc w całości wyprodukowane z gumy. My w tym miejscu przyjrzymy się bliżej tym pierwszym, a więc oponom pneumatycznym; wyróżniamy dwa podstawowe ich rodzaje: diagonalne i radialne. Scharakteryzujmy je po kolei.
Przemysłowe opony diagonalne.
Cechą szczególną tych opon jest ich bardzo duża sztywność, dzięki konstrukcji typu monoblock, której głównym elementem jest siatka nylonowa. W to ogumienie wyposaża się wysoce specjalistyczne maszyny pracujące m.in. w portach i w niektórych kopalniach odkrywkowych, głównie w górnictwie skalnym.
Przemysłowe opony radialne.
W tych oponach zamiast siatki mamy kord metalowy, co zwiększa ich wytrzymałość, a jednocześnie bardziej je uelastycznia. Pod wpływem ciężaru uginają się tutaj jedynie boki opony, natomiast jej czoło całą swą płaszczyzną przylega do podłoża, dzięki czemu łatwiej jest operatorowi kontrolować tor jazdy maszyny, która ma przy tym także lepszą amortyzację. Same opony radialne rzadziej ulegają przebiciu lub przecięciu i mają dłuższą żywotność niż opony diagonalne i z tych też powodów są częściej stosowane.
Inny podział przemysłowych opon pneumatycznych wyróżnia opony superelastyczne stosowane głównie w konstrukcjach wolnobieżnych, opony MTP wykorzystywane w pojazdach rolniczych i budowlanych, oraz szczególnie przydatne w trudnym terenie opony EM zakładane na koła wozideł, równiarek, ładowarek czy buldożerów, a więc maszyn często pracujących w kopalniach, kamieniołomach i żwirowniach.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana