Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Chłodnictwo transportowe od podszewki
Układ klimatyzacji samochodowej – jak działa?
Klimatyzacja samochodowa w obecnych czasach jest niezbędnym elementem wyposażenia aut. Jest pomocna w chłodzeniu ich wnętrz oraz usuwaniu pary z szyb. Jej działanie nie jest skomplikowane. Budową przypomina układ chłodzenia silnika i ogrzewania kabiny. Różnice widać w obecności i funkcji kompresora klimatyzacji, który jest jej kluczowym elementem – odpowiada za sprężanie czynnika, a co za tym idzie wydajne chłodzenie. Układ klimatyzacji składa się z części wysokiego ciśnienia oraz niskiego ciśnienia. W środku krąży czynnik klimatyzacji, odpowiadający za chłodzenie powietrza, które dostaje się przez układ wentylacji do kabiny samochodu. Kompresor natomiast spręża ten czynnik, dzięki czemu jest on mocno sprężony po wydostaniu się z pompy i rozgrzany pod wpływem wzrostu jego ciśnienia. Trafia on następnie do chłodnicy klimatyzacji, zamontowanej na przedniej części samochodu, gdzie zmienia stan skupienia z gazowego w ciekły – jest skraplany. W takim stanie przenosi się do osuszacza, a tam następuje oddzielenie od płynnego czynnika roboczego zanieczyszczeń mechanicznych, pary wodnej oraz cząstek powietrza, dzięki czemu drobne elementy całego układu są chronione przed blokadą. W zaworze rozprężającym czynnik, w wyniku gwałtownej reakcji, zostaje bardzo mocno schłodzony. Jego ciśnienie zmienia się już w samym parowniku – małej chłodniczce, przez którą przepływa strumień powietrza generowany przez wentylator. Schłodzenie powietrza jest procesem analogicznym do jego ogrzewania (w tym przypadku odpowiednikiem parownika jest nagrzewnica). Cała sekwencja zaczyna się od początku, kiedy czynnik klimatyzacji po rozprężeniu w parowniku zostaje zassany przez pracujący kompresor.Ogrzewanie postojowe – w jakim celu?
Ogrzewanie postojowe jest przydatne w skrajnych warunkach pogodowych – dzięki niemu np. zimą, przy bardzo niskich temperaturach, nie trzeba skrobać szyb i nie ma problemów z rozruchem. System ten wykorzystuje w swoim działaniu układ chłodzenia silnika oraz układ wentylacji. Jego sercem jest agregat grzewczy, który pracuje niezależnie od silnika. Paliwo potrzebne do jego zasilania jest pobierane ze zbiornika paliwa, a do jego wnętrza zasysane jest powietrze w celu przeprowadzenia reakcji spalania. Kolejnym etapem jest uruchomienie obiegu płynu chłodniczego silnika samochodu. Płyn oddaje ciepło, krąży pomiędzy agregatem, wymiennikiem ciepła a silnikiem i wraca do agregatu, gdzie jest ponownie podgrzewany. Układ wentylacji sprawia natomiast, że całe ciepło przekazywane jest do kabiny pasażerskiej. Ogrzewanie postojowe zapewnia rozgrzanie wnętrza samochodu do optymalnej temperatury w przeciągu 20 minut od jego włączenia. Dzięki niemu możliwe jest także rozgrzewanie jednostki napędowej, co wpływa na zużycie paliwa oraz emisję substancji szkodliwych.Samochodowe agregaty chłodnicze – do czego służą?
Zadaniem samochodowych agregatów chłodniczych jest utrzymanie pożądanej temperatury w danym pomieszczeniu chłodniczym. Wykorzystuje się je w samochodach-chłodniach np. podczas transportu żywności na dalsze odległości – wyjaśnia ekspert z firmy Thermo Technica.Jak przebiega cykl chłodzenia? Parownik pobiera ciepło z chłodzonego pomieszczenia, a czynnik chłodniczy, którym może być np. freon, dzięki spadku ciśnienia zmienia stan skupienia z ciekłego na gazowy. Miesza się z zassanym ciepłym powietrzem i przetłaczane jest do skraplacza, w którym oddaje ciepło. Tak schłodzone powietrze zostaje wypuszczone do pomieszczenia, z którego zostało pobrane. Proces jest powtarzany do momentu osiągnięcia zaprogramowanej uprzednio temperatury.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana