Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Dlaczego powinniśmy kontrolować zbieżność i geometrię kół?
Co to jest geometria kół i jak się ją kontroluje
Geometria i zbieżność kół, w dużym skrócie, odpowiada za to, żeby wszystkie koła samochodu były ustawione idealnie równo – zarówno żeby „jechały” w tym samym kierunku i żeby były na tej samej wysokości. Wbrew pozorom nie oznacza to, że koła są ustawione zawsze pod kątem prostym – wtedy byłoby łatwo o wywrotkę. Prawidłowo ustawione koła są delikatnie pochylone do wewnątrz, aby na zakrętach amortyzować siłę odśrodkową i przylegać całą powierzchnią do drogi, dzięki czemu w newralgicznym momencie będą miały dobrą przyczepność. Geometrię i zbieżność kół sprawdza się w samochodowych stacjach diagnostycznych lub w dobrych warsztatach. W ciągu roku powinno się ją sprawdzać przynajmniej dwa razy (podczas zmiany opon z zimowych na letnie i na odwrót), a jeżeli dużo jeździmy lub często jeździmy wyboistymi drogami to częściej – nawet i co kwartał. Oczywiście należy to skontrolować również przy każdorazowej wymianie opon.Bezpieczeństwo i skutki niesprawdzania geometrii
Powinniśmy zadać sobie pytanie: czy wsiedlibyśmy do auta, którego nie da się kontrolować? Właśnie takim samochodem są te, w których występują rozbieżności kół. Nie stanie się oczywiście tak, że nie przejedziemy tym samochodem więcej niż 100 metrów, ale w momencie, gdy koła są ustawione nawet delikatnie w różnych kierunkach, następuje o wiele szybsze i bardziej intensywne zużycie opon. Ponadto trudno utrzymać wtedy stały kierunek podczas jazdy na wprost, a czasem wręcz niemożliwe – można to poznać po tym, że po puszczeniu kierownicy auto zaczyna się chybotać, a w skrajnych wypadkach nawet podczas trzymania kierownicy znosi nas na którąś stronę lub musimy włożyć sporo siły w to, żeby utrzymać kierunek. Oczywiste jest, że podczas skręcania, hamowania czy wymijania reakcje samochodu będą nie do przewidzenia. Ponadto kształt opony będzie mocno zmniejszał przyczepność, a reakcja samochodu będzie opóźniona wobec ruchów kierownicy. Wszystko to może bardzo szybko doprowadzić do wypadku. Dlatego też zbieżność i geometrię kół należy traktować priorytetowo i wykonywać z podaną wyżej częstotliwością. Lepiej też nie robić tego w pierwszym lepszym warsztacie, tylko w wyspecjalizowanym i sprawdzonym, jak np. serwis AutoUkład.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana