Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Najczęstsze przyczyny usterek klimatyzacji samochodowej
Niedobory czynnika chłodniczego – z czego mogą wynikać?
Czynnik chłodniczy to płyn, który odbiera ciepło z powietrza, zanim trafi ono do kabiny. Następnie musi się schłodzić. Dlatego czynnik pozostaje w nieustannym obiegu. Wydajność klimatyzacji zależy od jego ilości oraz składu, a ten zmienia się w czasie w miarę używania klimatyzacji.Trzeba mieć świadomość, że czynnik chłodniczy zawiera także olej, który odpowiada za smarowanie sprężarki – mówi specjalista z serwisu Auto-Trans w Lublinie. – Zbyt mało czynnika to zbyt mało oleju i ryzyko zatarcia tego elementu. Rocznie może ubyć nawet 15% czynnika chłodzącego, dlatego zalecany jest serwis raz do roku. Ten ubytek to normalna kolej rzeczy.Eksploatacyjne ubytki czynnika to nie jedyna przyczyna, dla której może go być w układzie za mało. Jeżeli pamiętasz o serwisowaniu klimy, a mimo to czynnika brakuje, najprawdopodobniej gdzieś jest wyciek i dolewanie nic nie da. Potrzebna będzie naprawa.
Mniej oczywiste przyczyny usterek klimatyzacji samochodowej
W klimatyzacji samochodowej znajdują się dwa wymienniki ciepła: skraplacz i parownik. Skraplacz, czyli inaczej chłodnica, jest usytuowany z przodu auta i narażony na uszkodzenia wywołane zanieczyszczeniami z ulicy, piachem i drobnymi kamykami. Podczas jazdy przywierają do niego owady oraz błoto, przez co skraplacz nie może się dostatecznie schłodzić powietrzem z zewnątrz, a więc nie schładza też czynnika krążącego w układzie klimatyzacyjnym. Zapchany i zanieczyszczony skraplacz trzeba raz na jakiś czas wyczyścić, aby klimatyzacja była w pełni wydajna. Jest to ważne nie tylko dla naszego komfortu, ale też dla dbałości o kompresor – najdroższą część klimatyzacji. Jaka jest między nimi zależność? Gdy chłodnica, czyli skraplacz, nie działa jak należy, temperatura czynnika pozostaje wysoka, a przez to wysokie jest także ciśnienie w układzie. To utrudnia lub uniemożliwia włączenie się kompresora. Urządzenie to jest jednak tak skonstruowane, że ponawia próby uruchomienia. Wielokrotne nieskuteczne włączanie się może spowodować uszkodzenie kompresora. Wróćmy jednak do tańszych części, które mogą odpowiadać za niską wydajność klimy, czyli filtry. Klimatyzacja jest wyposażona w filtry przeciwpyłowe, które zabezpieczają kabinę przed dostawaniem się do niej drobinek niesionych powietrzem. Taki filtr może się najzwyczajniej zapchać, co przekłada się na niższą wydajność klimatyzacji.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana