Zdrowa zmiana nawyków żywieniowych
18 października 2020

Kategoria:
Zdrowie i uroda

Zmiana nawyków żywieniowych krok po kroku. Odchudzanie bez diety

Zmiana nawyków żywieniowych nie przychodzi szybko. Na przyzwyczajenia składają się zachowania, produkty i sposób jedzenia, które dobrze znasz. Jest to więc swego rodzaju strefa komfortu, a tę jak wiadomo trudno opuścić. Zmiana sposobu odżywiania jest procesem, który swój początek musi znaleźć w głowie i pozytywnym nastawieniu. Kiedy to się uda, będziesz mógł jeść zdrowo, a przy tym chudnąć, bez większych wyrzeczeń.

Nabycie nowych nawyków i upodobań żywieniowych będzie możliwe tylko wtedy, kiedy będziesz na nie psychicznie gotowy. Jeśli nie jesteś do nich przekonany, nie ma co liczyć na sukces. Musisz zapytać samego siebie i odpowiedzieć szczerze na pytania: czy zmiany są Ci potrzebne? Jeśli tak, dlaczego ich chcesz? Tylko rozumiejąc swoją motywację, będziesz w stanie uwierzyć, że to, co robisz, jest dla Ciebie dobre. W tej sprawie wypowiedział się również specjalista z portalu Poprawianie Odżywiania:

Zmiany nie mogą być radykalne i nagłe. Powinno ich być maksymalnie 2-3 miesięcznie, aby nie wywoływały stresu i łatwo było je przyswoić. Stosuj metodę małych kroków, zakładając sobie realne do spełnienia cele. Chcesz zupełnie odstawić słodycze, które bardzo lubisz? Nie w tym rzecz. Całkowita rezygnacja z jakiegokolwiek składnika będzie tylko wzmagać na niego apetyt. Pamiętaj, że wszystko jest dla ludzi – najważniejszy jest umiar.

W zgodzie z samym sobą

Nie wiesz, od czego zacząć? Weź pod uwagę zamienniki. Do smarowania chleba użyj pasty z awokado zamiast masła. Do sałatki dodaj niewielką ilość majonezu wymieszaną z jogurtem naturalnym. Białe pieczywo zastąp pełnoziarnistym, a cukier naturalnym ksylitolem. Warto też zastanowić się nad profesjonalnym wsparciem. Pomyśl o opiece dietetyka, który sprosta Twoim oczekiwaniom, nieograniczającej się jedynie do surowych nakazów i zakazów.

Nowy plan odżywiania nie może uwzględniać składników, których nie lubisz, tylko dlatego, że są zdrowe. Jeśli nie smakują Ci otręby, po prostu ich nie kupuj. W przeciwnym razie pozbawisz się przyjemności jedzenia, która jest bardzo ważna. Zmiany będą kojarzyły Ci się wtedy z przykrym obowiązkiem, który prędzej czy później porzucisz.

Zastanów się, jakie owoce, warzywa i inne zdrowe produkty lubisz. Co chciałbyś z nich przyrządzić? Jaką formę dań preferujesz? Myśl o posiłku zgodnym z Twoimi upodobaniami będzie nastrajać Cię pozytywnie. Zjedzenie takiej potrawy da satysfakcję, bo dostarczysz organizmowi ważnych substancji odżywczych, czerpiąc przy tym przyjemność.

Zmiany nawyków żywieniowych powinny jednocześnie regulować odczuwanie apetytu, głodu i sytości. To znaczy, żebyś mógł jeść naturalnie, czyli:

  • tylko wtedy, kiedy jesteś głodny,
  • takie porcje, żeby czuć przyjemną sytość, a nie przejedzenie,
  • to, na co przyjdzie Ci ochota – bez liczenia kalorii i odczuwania wyrzutów sumienia.