24 stycznia 2021

Kategoria:
Zdrowie i uroda

Zdrowe słodycze. Smaczne zamienniki dla klasycznych batoników

Zmiana nawyków i przejście na bardziej przemyślaną i zdrową dietę najczęściej kojarzy się ze zrezygnowaniem z ulubionych cukierków i batoników. Aby nowy styl życia nie zamienił się szybko w katorgę, z której szybko się zrezygnuje, można wprowadzić do codziennego planu żywieniowego zdrowe słodycze. Istnieje wiele produktów BIO i eko, bez dodatku białego cukru czy nabiału. Sprawdź, jakie zamienniki dla klasycznych słodyczy można znaleźć w sklepach.

Czym są zdrowe słodycze?

Zdrowymi słodyczami nazywa się produkty, które potrafią zaspokoić potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego bez zaśmiecania organizmu cukrem, syropem fruktozowym i wieloma zbędnymi dodatkami. Zamiast tego, można kupić batoniki, cukierki i ciastka słodzone stewią, ksylitolem i sorbitolem. Substancje te są powszechnie używanym, bezpiecznym zamiennikiem cukru. Ogromnym plusem wybierania takich słodyczy jest fakt, że oprócz dobrego nastroju, zapewnia się organizmowi zdrową przekąskę, bogatą w składniki odżywcze i witaminy.

Słodycze te są odpowiednie również dla diabetyków, osób na diecie i dzieci. Podawanie pociechom  zdrowych zamienników sklepowych słodyczy, będzie dobrym początkiem do kształtowania dobrych nawyków żywieniowych. Dodatkowo u takiego dziecka zmniejszy się ryzyko zachorowania na cukrzycę oraz prawdopodobieństwo wystąpienia otyłości zarówno w okresie dziecięcym, jak i w dorosłości.

Czym zdrowe słodycze różnią się od zwykłych?

W sklepach ze zdrową żywnością oraz większych supermarketach można znaleźć szeroki wybór słodyczy o dobrym składzie. Oprócz łakoci bez cukru można również kupić bezglutenowe, bez nabiału, glutenu oraz słodycze dla wegan. Dzięki temu istnieje możliwość idealnego dobrania przekąsek do diety, alergii pokarmowych i nietolerancji.

Najczęściej można kupić zdrowe słodycze wyprodukowane bez użycia białego cukru, za to słodzone stewią, ksylitolem lub sorbitolem. Stewia jest naturalnym słodzikiem pozyskiwanym z liści stewii, a co najważniejsze, ma zero kalorii. Charakteryzuje się jednak wyczuwalnym aromatem, który może zmieniać smak deserów i napojów. Natomiast ksylitol to inaczej cukier brzozowy, który ma nawet o 40% mniej kalorii niż biały cukier, a dodatkowo ma dokładnie taki sam smak. Ma niski indeks glikemiczny, dzięki czemu idealnie nadaje się dla diabetyków.

Inaczej wygląda kwestia sorbitolu, który jest słodzikiem półsyntetycznym. Otrzymuje się go poprzez redukcję glukozy w obecności niklu. Ma słodki smak, jednak po spróbowaniu go można odczuć delikatnie chłodzący efekt, przez co stosuje się go głównie w produkcji cukierków i gum do żucia. Przyczynia się on niestety do powstania nefropatii cukrzycowej, która jest częstym powikłaniem cukrzycy. Dodatkowo spożyty w nadmiarze może źle działać na pracę żołądka, jelit i nerek.

Dlatego nie powinny go stosować osoby chorujące na cukrzycę oraz małe dzieci. Zdrowym, dorosłym osobom, które spożywają go okazjonalnie, nie grożą żadne efekty uboczne.

Jakie zdrowe słodycze wybrać?

Zdrowe słodycze powinny być wybierane pod kątem preferencji dotyczących diety, a także schorzeń układu trawiennego i alergii. Wtedy można przystąpić do szukania łakoci, które w pełni odpowiadają wszystkim wymaganiom. W ofercie dobrych sklepów ze zdrową żywnością, takich jak sklep Batom, można znaleźć batony owocowe z dobrym składem i bez cukru, słodycze o dużej zawartości prawdziwego kakao, chipsy z suszonych owoców oraz kremy na bazie daktyli.

Dodatkowo oprócz kupowania gotowych słodyczy, można zaopatrzyć się w produkty takie jak musli, zdrowe dżemy o obniżonej zawartości cukru oraz ekologiczne mąki i słodziki. Dzięki zrobieniu odpowiednich zapasów można zacząć przygotowywać zdrowe słodycze własnoręcznie i zaskoczyć rodzinę zbożowymi batonami czy ciastem słodzonym ksylitolem.