dieta
27 listopada 2019

Kategoria:
Zdrowie i uroda

Wpływ diety wysokowęglowodanowej na zdrowie człowieka

Bywa, że poszukiwania odpowiedniej diety wydają się nie mieć końca. Stawką są nie tylko piękna figura i zadbane ciało, ale przede wszystkim zdrowy organizm. Aby zredukować masę ciała, a jednocześnie zatroszczyć się o swoją kondycję, niektórzy uciekają się do diety wysokobiałkowej lub wysokotłuszczowej. Jednak wielu dietetyków przychyla się do opinii, że ogromne korzyści dla człowieka niesie za sobą stosowanie diety wysokowęglowodanowej.

Dieta wysokowęglowodanowa – na czym polega?

W diecie wysokowęglowodanowej nie może zabraknąć produktów bogatych w cukry. Choć może wydać nam się to nierealne, istnieje dieta, której założeniem jest możliwość bezstresowego spożywania węglowodanów prostych (słodyczy), białek prostych i tłuszczy, które przecież zwykle nas gubią. Zdaniem specjalistów, jeśli odpowiednio przeprowadzimy trzyetapową kurację, przyśpieszymy procesy przemiany i będziemy w stanie zrównoważyć cukry proste cukrami złożonymi. Ma to ogromne znaczenie, gdyż zwykle, stosując restrykcyjne ograniczenie węglowodanów, większość osób po zakończeniu odchudzania wraca do swoich dawnych nawyków, ponieważ dieta wyczerpała ich zasoby silnej woli i motywacji. Także monotonia diety sprawia, że chcemy wracać do potraw, które sprawiają nam przyjemność, które powodują napływ serotoniny i dopaminy – hormonów związanych ze stanem szczęścia i euforii. Bycie na diecie jawi nam się więc zwykle jako ciężka praca i nierówna walka z naszymi przyzwyczajeniami. Jednak z pomocą specjalistów możemy tę walkę wygrać. Jak mówi ekspert z serwisu stachowicz-metamorfoza.pl:

– Udowodniono naukowo, że proste makroskładniki uzależniają i działają jak narkotyk. Wszystko jest jednak do ustawienia. W technice żywienia, którą stosujemy, edukujemy i przekazujemy informacje na temat łączenia produktów, które nas gubią, z tymi, które należy spożywać, aby procesy przemiany materii trzymać na odpowiednim poziomie. Dieta wysokowęglowodanowa może przynieść wiele korzyści. Jej wprowadzenie może być zbawienne zarówno dla zdrowia, kondycji, jak i sylwetki. Wystarczy nauczyć się nowych nawyków żywieniowych, aby czuć się lepiej oraz zredukować masę ciała.

Wprowadzając dietę wysokowęglowodanową, należy zwracać uwagę na indeks glikemiczny potraw. Nie musimy jednak rezygnować z produktów o wysokim IG. Możemy je spożywać, mając oczywiście na uwadze przeciwwskazania i dolegliwości, jakie nam doskwierają. Zaleca się odstawienie alkoholu, choć przy odpowiednim przeliczaniu czystego alkoholu lub win wytrawnych, można wprowadzać je do diety w umiarkowanych ilościach. Podstawą jadłospisu powinny być takie produkty jak ryż biały lub ciemny, makaron biały lub ciemny, płatki owsiane, chude mięso, ryby, jaja.

Jakie korzyści niesie za sobą stosowanie diety wysokowęglowodanowej?

Węglowodany znajdujące się w zdrowych produktach stanowią ważny i cenny składnik dla zdrowia człowieka. Wraz z nimi do organizmu dostarczany jest błonnik, który odpowiada za pracę jelit i wpływa na regularność wypróżnień.

Węglowodany o niskim oraz średnim indeksie glikemicznym są najbardziej wskazane – wspomagają proces redukcji masy ciała, dzięki nim zostają spowolnione procesy starzenia, a cholesterol nie jest wchłaniany przez organizm. Ich spożywanie zapobiega wielu chorobom cywilizacyjnym. Dieta oparta na zdrowych węglowodanach jest także elementem profilaktyki, jeśli chodzi o nowotwory jelita grubego czy miażdżycę.