dieta ajurwedyjska plan zywienia
20 grudnia 2020

Kategoria:
Zdrowie i uroda

Sekrety diety ajurwedyjskiej

Osiągnięcie harmonii we wszystkich sferach życia wymaga zadbania także o sposób odżywiania się. Okazuje się, że fakt ten był znany ludzkości już tysiące lat temu. Sposób życia oparty na zgodzie z otaczającą i własną naturą stał się podstawą nauki zwanej ajurwedą. Na czym polega dieta ajurwedyjska? I dlaczego decydują się na nią osoby, którym szczególnie zależy na własnym zdrowiu?

Dieta ajurwedyjska – co to takiego?

Ajurweda ma swoje korzenie w Indiach – to tam ponad 5000 lat temu opracowano zasady nazywane sztuką życia. To, że nauki te wykorzystywane są również dzisiaj, świadczy o ich skuteczności.

Dieta ajurwedyjska zgodnie z paradygmatami starożytnej dziedziny wiedzy zakłada, że aby być zdrowym, a co za tym idzie szczęśliwym, należy żyć w zgodzie z własnym organizmem. Dlatego każdy, kto decyduje się na ten sposób odżywiania, ma indywidualnie opracowywany plan odżywiania.

Dieta ta polega na ograniczeniu mięsa i przetworzonego jedzenia w codziennym jadłospisie. Dominują w niej przede wszystkim świeże, zdrowe produkty. Oprócz tego jest ona dopasowana do potrzeb danego organizmu.

Filozofia ajurwedyjska zakłada, że to, co je człowiek, wpływa bezpośrednio na jego umysł i stan ducha. Dlatego należy starannie dobierać spożywane produkty oraz komponować swoje menu. Dieta pochodząca ze starożytnych Indii zakłada ustalanie jadłospisu w zależności od typu energetycznego konkretnej osoby. Ci, którzy decydują się na stosowanie do tych zasad, szybko odczuwają korzyści wiążące się z nowym stylem odżywiania

– mówi doradczyni z Instytutu Medycyny Funkcjonalnej.

Jak należy odżywiać się zgodnie z zasadami diety ajurwedyjskiej?

Plan żywieniowy, którego podstawą jest dieta ajurwedyjska, powinien być ustalony wraz ze specjalistą. Tylko wtedy można mieć pewność, że spożywane posiłki dostarczają wszystkich niezbędnych składników odżywczych oraz że jadłospis będzie miał uzdrawiające właściwości.

Co do zasady, dieta ta jest opracowywana dla trzech typów energetycznych:

  • vata – osoby te cechują się szczupłą budową ciała i suchą cerą. Służy im spożywanie awokado, bananów, ziaren amarantusa, migdałów i soczewicy;
  • pitta – dominującymi cechami u człowieka typu pitta jest sprawność fizyczna oraz smukła sylwetka. W jego diecie powinno znajdować się dużo jabłek, jęczmienia, ryżu basmati, karczochów. Powinien unikać on spożywania cytryny czy papryczek chilli;
  • kapha – osoby z typu kapha mają oleistą cerę oraz krępą, dosyć przysadzistą budowę ciała. Muszą stronić od wołowiny, masła, migdałów, pszenicy, białego ryżu. Ich organizmowi przysłuży się spożywanie kalafiora, chudego drobiu, papryki, jabłek, jagód, brukselki i koziego mleka.

Współpraca ze specjalistą znającym tajnik diety ajurwedyskiej to szansa na skorzystanie z uzdrawiającej mocy jedzenia. Odpowiednio skomponowane menu może ograniczyć lub wyeliminować wiele problemów zdrowotnych.