25 marca 2019

Kategoria:
Zdrowie i uroda

Owoce i warzywa – samo zdrowie na talerzu

W nowej Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej ogłoszonej przez Instytut Żywności i Żywienia owoce i warzywa awansowały na pierwsze miejsce. Zajęły pozycję produktów zbożowych, które trafiły na drugie piętro. W prawidłowo skomponowanym jadłospisie warzywa i owoce powinny stanowić choć połowę pokarmów, jakie spożywamy w ciągu dnia. Dostarczają wielu cennych składników i mają niebagatelny wpływ na nasze zdrowie.

Dlaczego trzeba jeść owoce i warzywa?

Polacy przykładają coraz większą wagę do zdrowego żywienia. Rośnie ich świadomość na temat tego, jak ważne dla zdrowia jest sięganie po zdrowe produkty, w tym po owoce i warzywa. Z jakich powodów są tak ważne w naszej diecie?
  • dostarczają składników odżywczych niezbędnych dla zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu, w tym potasu, błonnika pokarmowego, prowitaminy A, witaminy C oraz kwasu foliowego,
  • obniżają ryzyko zachorowania na niektóre choroby przewlekłe oraz choroby nowotworowe,
  • obniżają ryzyko wystąpienia chorób serca i udaru, a także cukrzycy typu II,
  • zmniejszają poziom cholesterolu,
  • pomagają utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi, zwłaszcza warzywa i owoce będące źródłem potasu. Są to m.in. pomidory, szpinak, soczewica, fasola czerwona, groch łuskany oraz banany, belony i suszone owoce (np. śliwki, brzoskwinie i morele),
  • mają niską zawartość tłuszczów i kalorii,
  • przeciwdziałają zaparciom i uchyłkowatości jelit,
  • pomagają w tworzeniu czerwonych komórek krwi,
  • mają pozytywny wpływ na oczy i skórę,
  • poprawiają odporność organizmu i chronią przed infekcjami,
  • utrzymują w zdrowiu dziąsła i zęby,
  • zapobiegają tworzeniu się kamieni nerkowych,
  • zmniejszają ryzyko powstawania nadwagi i otyłości,
  • przedłużają młodość.
To wystarczające powody, dla których każdy powinien wzbogacić swoją dietę o odpowiednią ilość warzyw i owoców. Które owoce i warzywa spożywać najczęściej?

Jakie warzywa i owoce jeść najczęściej?

Warzywa i owoce powinny stać się podstawą naszej diety. Które z nich są najzdrowsze? Na to pytanie odpowie nasz rozmówca z firmy Golden Fruits, zajmującej się dostawą warzyw i owoców:
Generalnie zdrowe są wszystkie warzywa i owoce, ale po niektóre z nich powinniśmy sięgać częściej. Są to na pewno warzywa z rośliny kapustnych, takie jak brokuł, brukselka, kalafior i kalarepa. Są niskokaloryczne i bogate w prozdrowotne składniki. Dostarczają witaminy C, żelaza, wapnia, witamin z grupy B i składników mineralnych. Odgrywają też ogromną rolę w profilaktyce nowotworowej. W naszej diecie nie powinno też zabraknąć owoców jagodowych, w tym jagód, borówek i malin. Mają działanie przeciwzapalne i przeciwoksydacyjne, chronią komórki mózgu i poprawiają pamięć. Nie zapominajmy o cytrusach, źródle witaminy C. Wpływają na odporność organizmu i zapobiegają chorobom serca. Istotne są też rośliny strączkowe. Zawierają błonnik, białko, witaminy z grupy B, magnez, żelazo i fitonutrienty, obniżające poziom cholesterolu i pomagają w walce z rakiem. Ryzyko nowotworów zmniejszają także pomidory, tak samo jak bataty, które coraz częściej pojawiają się na polskich stołach. 

Komponowanie zdrowych posiłków

Komponowanie zdrowej diety z warzyw i owoców jest bardzo proste. Należy jeść 400 gramów owoców i warzyw podzielonych na 5 porcji. 1 porcję może stanowić szklanka soku, banan, pomidor czy ogórek. Ale możemy też przygotować z nich kolorowe danie pamiętając, że należy zjadać  trzykrotnie więcej warzyw, niż owoców.
Jak przygotowywać warzywa i owoce, aby nie straciły swoich wartości? Przede wszystkim kupować świeże produkty, a po przyjściu do domu dokładnie je umyć. Jeśli musimy je obrać, robimy to jak najcieniej lub skrobiemy, ponieważ najcenniejsze składniki znajdują się tuż po skórką.  Najlepiej przyrządzać je od razu po umyciu i rozdrobnieniu, aby nie więdły i nie traciły cennych składników. Można je gotować, przyrządzać na parze, robić z nich smoothie i pyszne soki, a także spożywać na surowo. Pomysłów jest wiele, a jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia. Jedzmy warzywa i owoce na zdrowie!