4 stycznia 2021

Kategoria:
Zdrowie i uroda

Orzechy idealne na popołudniową przekąskę

Popołudnie bywa dla naszych organizmów bardzo ciężkie. Po godzinie 14 sukcesywnie spada nie tylko poziom energii, ale także koncentracji. Aby powstrzymać senność często sięgamy po przekąski, które mają pomóc nam pobudzić się do pracy. Zamiast oszukiwać organizm słodkim batonikiem, warto zastąpić go porcją orzechów, która będzie źródłem niezbędnych wartości odżywczych. Przeczytaj, które orzechy idealnie nadają się na popołudniową przekąskę.

Orzechy a prawidłowa praca mózgu

Kiedy rozkojarzenie i energetyczny „zjazd” zaczynają utrudniać pracę, warto sięgnąć po przekąskę, która wesprze działanie układu nerwowego, stymulując pracę mózgu. Za taki smakołyk mogą posłużyć m.in. orzechy laskowe lub migdały. Wysoka zawartość makroelementów takich jak potas, wapń czy magnez sprawia, że spożywanie tych orzechów skutkuje lepszym natlenieniem krwi i neuronów, a tym samym prowadzi do poprawienia plastyczności synaps oraz podniesienia jakości komunikacji między neuronami. W konsekwencji osoba spożywająca orzechy może spodziewać się nie tylko zwiększonych możliwości zapamiętywania informacji i rozwiązywania złożonych problemów, ale również lepszego tempa nauki.

Orzechy to także solidna porcja serotoniny, dopaminy oraz fenyloalaniny, które uczestniczą w przenoszeniu impulsów między mózgiem a komórkami nerwowymi. Ich wkład w działanie organizmu to przede wszystkim poprawa nastroju oraz wsparcie pamięci. Popołudniowa przekąska w postaci niewielkiej garści orzechów może być więc doskonałym sposobem na zachowanie koncentracji np. podczas przygotowań do ważnego egzaminu lub pracy po godzinach. Co więcej, włączenie orzechów na stałe do diety może przynieść pozytywne skutki w kwestii pamięci długotrwałej, zmniejszając ryzyko wystąpienia chorób takich jak Alzheimer czy Parkinson.

Szybka przekąska dla aktywnych

W połowie dnia dodatkowa dawka energii potrzebna jest nie tylko do pracy. Po wyjściu z biura czy zamknięciu laptopa powinniśmy mieć także siłę na życiowe pasje lub inne angażujące zajęcia. O tym, jak orzechy mogą pomóc nam odzyskać energię na resztę dnia, opowiedziała nam znawczyni tematu, pracowniczka sklepu Nutura – internetowego sklepu ze zdrową żywnością.

Aby zyskać nieco dodatkowej energii warto sięgać po przekąski bogate w wartości odżywcze. Mam tu na myśli zarówno dużą wartość kaloryczną, jak i odpowiednią ilość witamin, minerałów oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Orzechy, jak żadna inna przekąska, spełniają te wymagania – i to niezależnie od rodzaju. W przypadku osób uprawiających sporty polecałabym migdały, ponieważ nie dość, że przyspieszają one metabolizm, to jeszcze stanowią naturalne źródło adrenaliny dla organizmu. W gromadzeniu sił mogą przydać się także orzechy macadamia, które dzięki wysokiemu poziomowi tiaminy usprawniają proces przemiany węglowodanów w energię, dostarczając nam porządny zastrzyk witalności.

Do skompletowania odpowiedniej ilości składników odżywczych może przyczyniać się także spożywanie mieszanek orzechowych. Dzięki 30-gramowej porcji (zawierającej więcej niż jeden rodzaj orzecha) dostarczamy organizmowi optymalną dawkę wartości odżywczych, na którą składają się wachlarz witamin, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe oraz wiele minerałów. Taka mieszanka sprawdza się zarówno jako deser, jak i jako przekąska przed kolacją. Wystarczy już niewielka garść orzechów, aby cieszyć się uczuciem sytości oraz zapewnić organizmowi odpowiedni poziom cukru we krwi. Ponadto, dzięki dużej zawartości błonnika orzechy przyśpieszają metabolizm, będąc doskonałym wsparciem dla układu trawiennego po sytym obiedzie.