psycholog konsultacje samoocena
10 września 2020

Kategoria:
Zdrowie i uroda

Jak umiejętnie budować pozytywną samoocenę?

Najlepszym wspólnikiem jest pewność siebie. Te słowa Sarah Morgan są ponadczasowe. Niestety obecnie wiele osób przeżywa zgoła inne emocje. Lęk, niepewność, strach, złość, smutek, wycofanie… czy często mierzysz się z takimi uczuciami? W dużej mierze są one związane z niską samooceną, która przeszkadza w codziennym funkcjonowaniu. Każdy chce żyć pełnią życia, ale nie każdy potrafi. Jak więc wzmocnić pewność siebie, by być szczęśliwym?

Budowanie pozytywnej samooceny – w jaki sposób to zrobić?

Zmiany wymagają czasu. Tym bardziej zmiany na lepsze. Dlatego też musisz pamiętać, że budowanie pozytywnej samooceny to proces, droga, a nie jednorazowy wysiłek. Nie oczekuj więc natychmiastowych efektów po tygodniu, tylko działaj sumiennie i powoli.

Z cierpliwością naprawiaj skrzywiony obraz własnej osoby. Bo tym właśnie jest niska samoocena. Złą oceną siebie i swoich zalet oraz możliwości. To Ty decydujesz o tym, kim jesteś, nie inni ludzie – podkreśla mgr Edyta Wójcik z Centrum Psychologii i Wizerunku Oassis.

Siłę czerpie się z wewnątrz, a nie buduje na opiniach i ocenach z zewnątrz. Każdy człowiek opiniuje przez pryzmat własnych doświadczeń – zupełnie innych niż Twoje. Dlatego też jedna osoba Cię polubi, inna nie – i z tym trzeba się pogodzić już na początku budowania pozytywnej samooceny. Nathaniel Branden, jeden z prekursorów badań nad samooceną i jej uzdrawianiem, opisał koncepcję sześciu filarów, które decydują o poczuciu własnej wartości. Są to:

  • świadome życie – dostrzeganie swoich uczuć, emocji, pragnień oraz ich opisywanie,

  • samoakceptacja – akceptacja siebie takim, jakim się jest, w tym porażek i błędów,

  • odpowiedzialność za siebie i swoje czyny,

  • asertywność – wyrażanie poglądów bez ranienia nikogo,

  • życie celowe – wyznaczanie celów i poczucie misji w życiu,

  • integralność osobista – życie w zgodzie ze sobą i własnymi oczekiwaniami – a nie kogoś innego.

Żyjąc w zgodzie z tymi sześcioma założeniami, szybciej pokochamy siebie i zaakceptujemy takimi, jakimi jesteśmy. A to przekłada się na pozytywną samoocenę. Pomocne bywają w tym praktyki jogi, mindfulness, czyli uważności, afirmacje, medytacja oraz konsultacja z psychologiem.

Konsultacja z psychologiem – dlaczego to podstawa budowania pozytywnej samooceny?

Obecnie coraz więcej osób korzysta z psychologii klasycznej, która opiera się na rozmowie z terapeutą. To niezwykle rozwojowe przeżycie, gdyż dzięki niemu zajrzysz w głąb siebie oraz poznasz źródło problemów. Spotkanie z psychologiem rozwija, uczy i skutecznie pomaga podnieść własną samoocenę. Z tej formy terapii chętnie korzystają wszyscy – w tym sportowcy, prezesi czy też celebryci.

Dlatego też w dzisiejszych czasach nie trzeba obawiać się spotkania z psychologiem. Ze specjalistą można nawet przeprowadzić rozmowę online bez wychodzenia z domu. To właśnie psycholog pomoże zrozumieć, że: choćbyś przeszedł cały świat, nie znajdziesz nikogo bardziej godnego miłości niż Ty sam.