sauna
8 stycznia 2021

Kategoria:
Zdrowie i uroda

Jak przygotować się do wizyty w saunie?

Korzystanie z sauny przynosi wiele korzyści zdrowotnych. Doskonale wiedzą o tym Skandynawowie, którzy zawdzięczają saunom wzmocnioną odporność – tak potrzebną w ich surowym klimacie.  Z artykułu dowiesz się o rodzajach saun i o tym, jak przygotować się do wizyty. Przeczytaj do końca, możesz poczuć się mocno zaskoczony – lepiej w trakcie lektury, niż na chwilę przed wejściem do kabiny.

Mówi ekspert z firmy projektującej i budującej sauny w Warszawy  SF Piotr Jankowski:

Odpowiednie przygotowanie do wizyty w saunie obejmuje higienę, posiłek o odpowiedniej porze, a także znajomość reguł korzystania i gotowość ich przestrzegania.

Jakie są rodzaje saun?

Istnieje wiele rodzajów saun, dzięki czemu każdy może znaleźć coś dla siebie. Z reguły mianem saun określa się kabiny, w których panuje wysoka temperatura o różnym poziomie wilgotności. Oto garść informacji, które pomogą Ci zrozumieć, z jakiej sauny korzystasz:

  • sauna mokra (łaźnia rzymska) – panuje w niej wilgotność powietrza w przedziale 20-40% uzyskiwana dzięki parownikowi lub innemu urządzeniu podnoszącemu wilgotność; zbudowana z drewna kabina ogrzewana jest piecem na drewno lub elektrycznym,
  • sauna sucha (sauna fińska) – w kabinie panuje bardzo wysoka temperatura powietrza – w przedziale 60-110°C – przy wilgotności mieszczącej się w zakresie 10-15%; jedną z jej wielu zalet jest możliwość zamontowania w domu;
  • sauna na podczerwień (sauna infrared) – powietrze podgrzewane jest przez podczerwień, która działa na organizm, jak promienie słoneczne, ale bez ekspozycji na szkodliwe promienie UV. Pobyt w saunie infrared nie tylko działa prozdrowotnie i relaksująco, ale pobudza przemianę materii, przez co wykazuje delikatne działanie odchudzające.

Jeśli jeszcze nie korzystałeś z żadnej – spróbuj każdej i przekonaj się, która będzie najlepsza dla Ciebie. Zanim jednak rozpoczniesz swoją przygodę z saunowaniem, zapoznaj się z przeciwwskazaniami zdrowotnymi, które bezwzględnie każą zrezygnować z tego rodzaju terapii.

Jak się przygotować do wizyty w saunie?

Najlepsze przygotowanie do wizyty w saunie to zapoznanie się z podstawami kultury saunowania.

Czy wiesz, że jedną z ważnych zasad korzystania z sauny jest nagość? Zasada ta wynika z tego, że ciało okryte ręcznikiem nie przyjmuje ciepła w dostatecznym stopniu, a przy bardzo wysokiej temperaturze tkanina przylegająca do skóry może nawet poparzyć. Do sauny powinieneś wejść bez okrycia. Jedynie korzystając z sauny suchej, będziesz potrzebował ręcznika, aby rozłożyć go na siedzeniu.

Zjedz posiłek około godziny przed pobytem w saunie. Dlaczego? Głodny możesz zasłabnąć, natomiast świeżo napełniony żołądek da o sobie znać w nieprzyjemny sposób. Jeśli uprawiasz jakiś sport, to postąp analogicznie, jak przed treningiem.

Przed pobytem w saunie, weź prysznic. Higiena jest jedną z ważniejszych czynności przygotowujących do saunowania. Jeśli planujesz skorzystać z sauny po wysiłku fizycznym – pływaniu na basenie, siłowni czy innych zajęciach fizycznych – odpocznij.

Wiedza jest najlepszą formą przygotowania, zanim więc wybierzesz się na konkretną saunę, zapoznaj się z jej regulaminem lub zasadami korzystania. Poczujesz się o wiele bardziej komfortowo.