Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak opakowanie wpływa na odbiór produktu?
Niezależnie od tego, jaki produktu kupujemy, pierwszym, na co zwracamy uwagę, jest opakowanie. W znacznym stopniu wpływa na obiór produktu – w końcu nie wiemy, co znajduje się w środku, a właśnie opakowanie powinno umożliwić nam „zajrzenie do środka” bez konieczności jego otwierania. Przyjrzyjmy się bliżej, w jaki sposób i dlaczego opakowanie wpływa na odbiór produktu, który wybierają konsumenci.
Funkcja opakowań – nie tylko praktyczna
Opakowanie produktu pełni głównie rolę praktyczną. Ma zabezpieczyć produkt przed uszkodzeniem w transporcie, a także zagwarantować nowemu nabywcy, że nikt przed nim go nie używał. Jest również źródłem informacji na temat produktu: znajdują się tam dane producenta, informacje techniczne, skład, ostrzeżenia dotyczące użytkowania, instrukcja obsługi i wiele innych parametrów. W przypadku wielu produktów spożywczych lub leków opakowanie jest również wykorzystywane do przechowywania produktu, aż do momentu jego wykorzystania.
Ponieważ wiele artykułów jest widocznych dopiero po rozpakowaniu, to na podstawie pudełka wybieramy produkt, który nas interesuje. Dlatego aspekt wizualny jest równie ważny, co praktyczność – opakowanie powinno być nie tylko solidne, ale również estetycznie wykonane i wyróżniające się na tle konkurencji. Na co warto zwrócić uwagę, projektując opakowanie idealne?
Wpływ opakowania na wybory konsumentów
Niestety, sprawa z „opakowaniem idealnym” jest nieco skomplikowana. Naukowcy, którzy badają zachowania konsumentów, opierają się na wiedzy o działaniu ludzkiego mózgu. Okazuje się jednak, że nie zawsze zdajemy sobie sprawę ze wszystkich wrażeń zmysłowych. Krótko mówiąc, nie jesteśmy w stanie powiedzieć, dlaczego podoba nam się właśnie to, a nie inne opakowanie. Mózg podejmuje decyzję na podstawie różnych bodźców, nie tylko wzrokowych. Równie ważny dla ostatecznego wyboru jest kształt, a nawet zapach opakowania. Jeśli z jakiegoś powodu będzie kojarzył się nam pozytywnie i z czymś przyjemnym – wybierzemy akurat ten, a nie inny produkt.
Czy można stworzyć opakowanie idealne? Wiele zależy od kreatywności i intuicji projektanta opakowań. Z pewnością pudełko powinno się wyróżniać pośród innych stojących na półce, dzięki czemu produkt zwróci na siebie uwagę. Nie znaczy to jednak, że koniecznie musi być kolorowe i krzykliwe. Zwrot ku ekologi sprawia, że klienci wybierają opakowania, które kojarzą się z odpowiedzialnym podejściem do środowiska. Może się okazać, że kartonowe opakowanie wykonane z szarej tektury o minimalistycznym designie będzie strzałem w dziesiątkę np. dla producenta naturalnych kosmetyków lub ziołowych suplementów diety.
Warstwa graficzna ważniejsza niż tekst
Okazuje się również, że dla wyborów konsumentów ważniejsza jest warstwa graficzna niż to, co jest napisane.
Podczas pobieżnego przeglądania półek w supermarketach lub stron w internecie nie mamy czasu na dokładne czytanie. Do głębszego zainteresowania danym produktem zachęca nas kolor oraz grafika. W przypadku produktów, które cechują się świeżością, idealnym kolorem jest niebieski. Kolory ciemne, takie jak bordowy lub czarny dodają prestiżu, a żółty sprawia, że opakowanie wydaje się optycznie większe. Mężczyźni decydują się częściej na produkty w kolorach granatu i czerwieni, kobiety zaś zwracają uwagę na opakowania w pastelowych kolorach. Osoby starsze preferują zaś kolory zgaszone – dodaje specjalista z drukarni Dem Druk z Lubska, oferującej również produkcję opakowań.
Obrazy i kolory wpływają na pierwsze wybory. Dopiero później konsument zwraca uwagę na tekst i wybiera produkt na podstawie informacji zawartych na opakowaniu. Ważne jednak, aby warstwa graficzna była dobrze zaplanowana w kontekście całej marki. Spójność pozwoli wybrać konsumentowi odpowiedni produkt bez konieczności czytania etykiety – kiedy chwytamy za butelkę napoju z czerwoną banderolą, z pewnością wiemy, z jakim produktem mamy do czynienia.
O czym warto pamiętać, tworząc opakowanie produktu?
Opakowanie produktu powinno od razu kojarzyć się z daną marką. Jeśli jest ona znana, klient odruchowo wybierze właśnie ten produkt. Ważna jest kolorystyka – tu coraz częściej odchodzi się od nadmiernej pstrokacizny, na rzecz harmonijnych i jednolitych kolorów. Ekspozycja nazwy również jest ważna, jednak w drugiej kolejności – zaraz za warstwą graficzną. Wpływ na odbiór produktów ma również oryginalność opakowań, które wyróżniają się na tle konkurencji. Czasem mniej znaczy więcej, ale jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by zdecydować się na nietypowy kształt opakowania, który z pewnością zwróci na siebie większą uwagę niż zwykłe kartonowe pudełko, a jeśli będzie wystarczająco atrakcyjny, zostanie wykorzystany jako opakowanie do przechowywania również innych produktów i przedmiotów.
Nie da się ukryć, że większość z nas jest wzrokowcami. Zwracamy uwagę na to, co nam się szczególnie podoba i dobrze kojarzy. Dlatego opakowanie ma znaczny wpływ na odbiór produktu, a przykucie uwagi potencjalnego klienta jest doskonałą metodą na skuteczną sprzedaż.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana