dieta-dziecko
8 maja 2018

Kategoria:
Zdrowie i uroda

Idealna dieta dla dzieci. Co powinny jeść nasze pociechy?

Większość z nas zdrową dietę utożsamia z taką, która zapobiega nadmiernemu przybieraniu na wadze. Jest to oczywiście założenie słuszne, jednak niewyczerpujące złożonego zagadnienia, jakim jest prawidłowe żywienie. Jedzenie służy nam przede wszystkim jako paliwo, które pozwala śmiało stawiać czoła wyzwaniom codziennego dnia, dlatego musi być doskonałym źródłem dobrze przyswajalnej energii.

Znaczenie prawidłowego żywienia dzieci

Wraz z posiłkami przyjmujemy nie tylko energię do życia, ale także witaminy, minerały i inne składniki odżywcze, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu – mówi specjalista z Centrum Zabawy i Rozwoju Elfik w Sosnowcu.

Codzienne posiłki muszą zawierać składniki wzmacniające układ odpornościowy i wystarczające do utrzymania równowagi we współpracy wszystkich elementów złożonego systemu, jakim jest ludzkie ciało.

Zdrowa i prawidło skomponowana dieta jest szczególnie istotna w przypadku najmłodszych. Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym znajdują się na etapie bardzo intensywnego rozwoju, dlatego ich ciała wykazują większe zapotrzebowanie na niektóre składniki odżywcze. Ewentualne niedobory mogą skutkować poważnymi konsekwencjami w postaci zaburzeń rozwojowych, ale także odbijać się na zdrowiu w dalszych etapach życia.

Co powinny jeść dzieci?

W zdrowej diecie dla dziecka powinny znajdować się rozmaite produkty z pięciu najważniejszych grup. Wśród nich wymieniamy: mięso i ryby; mleko i produkty mleczne; warzywa i owoce; produkty zbożowe oraz tłuszcze roślinne. Istotne jest, by posiłki zawierające takie elementy, znalazły się w codziennym jadłospisie malucha w odpowiednich proporcjach.

Bardzo ważną pozycję w dziecięcym menu powinny zajmować surowe owoce i lekko podgotowane warzywa. To właśnie one są podstawowym źródłem wielu witamin i minerałów, a dodatkowo usprawniają pracę systemu trawiennego. W miarę możliwości warto ograniczać podawanie brzdącom produktów bogatych w cukry proste, a więc mocno słodzonych napojów i tradycyjnych słodyczy.

Kolejnym istotnym elementem żywienia dzieci są produkty zbożowe. Najczęściej wybieranym produktem zbożowym jest oczywiście pieczywo, warto jednak zadbać o to by był to chleb dobrej jakości, najlepiej razowy lub ziarnisty. Białe pieczywo, choć bardzo smaczne, zawiera niewiele błonnika, za to bardzo dużo węglowodanów.

Kluczową rolę w żywieniu dzieci odgrywają produkty będące źródłem białka. Do nich możemy zaliczyć przetwory mleczne, ale również ryby, jajka i chude, najlepiej gotowane mięso drobiowe.

Jak powinno wyglądać żywienie dzieci?               

Jak ustaliliśmy wcześniej, dieta dla dziecka powinna być bardzo różnorodna. Aby zapewnić maluchowi możliwość prawidłowego wchłaniania wszystkich dostarczanych z jedzeniem składników oraz energię potrzebną na poszczególnych etapach dnia, warto także zadbać o właściwy harmonogram serwowania posiłków.

Optymalnym rozwiązaniem jest podawanie dziecku jedzenia w małych porcjach, za to dość często, najlepiej 5 razy dziennie. W tak skomponowanym jadłospisie jest miejsce na pierwsze i drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację. Wybierając na każdy z tych posiłków produkty o odpowiedniej wartości energetycznej, będziemy mieli pewność, że malec będzie miał siłę na zabawy w ciągu dnia, ale wieczorem nie napotka problemów z wyciszeniem i zaśnięciem.