kobieta w ciąży trzymająca miskę z sałatką
20 maja 2022

Kategoria:
Zdrowie i uroda

Dieta dla mamy. Jak zapotrzebowanie na kalorie i składniki odżywcze zmienia się w ciąży?

Pojawienie się dwóch kresek na teście ciążowym zwiastuje wiele nadchodzących zmian w życiu kobiety, także tych dotyczących diety. Oznacza to również, że nastąpi większe zapotrzebowanie na kalorie oraz składniki odżywcze. Kobiety obawiają się nadmiernego apetytu i przybrania na wadze. Dlatego warto wiedzieć, jak prawidłowo odżywiać się w ciąży, o czym dowiesz się z tego artykułu. Czytaj dalej!

Zmiana zapotrzebowania energetycznego w ciąży

Postępujące zmiany w organizmie kobiety związane z ciążą, warunkują stopniowy przyrost masy ciała, a także zapotrzebowania kalorycznego. Zwiększenie wagi powinno być kontrolowane w trakcie każdej wizyty w gabinecie ginekologicznym. Jednak należy pamiętać, że każda kobieta ma indywidualne predyspozycje. Za prawidłowy przyrost masy ciała matki uznaje się około 10-14 kg. Waga jest szczególnie istotna w obliczaniu zapotrzebowania kalorycznego.

Kobiety w ciąży często mają niepohamowany apetyt, niektóre jedzą bardzo dużo słodyczy, inne zaś niezdrowe przekąski, np. chipsy. Pomimo tego, że są to produkty wysokokaloryczne, to nie stanowią dobrego źródła energii. Wg poradnika dla przyszłych mam, warto wdrożyć dietę pełnowartościową z uwzględnieniem wzrastającego zapotrzebowania energetycznego w ciąży, które w I trymestrze się nie zmienia, natomiast II trymestrze zwiększa się o około 360 kcal, a w III trymestrze mniej więcej o 475 kcal. Przyjmuje się, że dieta kobiety ciężarnej powinna się utrzymywać pomiędzy 2500 a 2700 kcal przyjmowanych na dobę, uwzględniając wiek, styl życia oraz codzienną aktywność fizyczną.

Składniki odżywcze w diecie przyszłej mamy

Wiele składników odżywczych można dostarczyć dzięki odpowiednio zbilansowanej diecie. Jednak w niektórych przypadkach, w zależności od wyników badania krwi, występuje potrzeba suplementacji niektórych składników. Przyszła mama powinna pamiętać o spożywaniu znacznej ilości owoców i warzyw, a także nabiału, mięsa i ryb, ponieważ to w nich zawarte są witaminy, minerały, jak również białko i zdrowy tłuszcz. Szczegółową wiedzę na temat odżywiania się w ciąży można czerpać z portali, takich jak Feminaria.pl prowadzonych przez specjalistów z zakresu ginekologii i położnictwa.

W ciąży wzrasta zapotrzebowanie na witaminy, np. A, B1, B2, B6, C, a przede wszystkim B9, czyli kwas foliowy. Nie bez znaczenia pozostają minerały takie jak: wapń, fosfor, jod, cynk, selen czy magnez. To tylko kilka wymienionych składników odżywczych, które powinny być przyjmowane w większych ilościach niż przed ciążą. Dobrze dobrana dieta jest niezwykle istotna, ponieważ pozwala uniknąć chorób dietozależnych, np. cukrzycy czy otyłości.