Artykuł sponsorowany

Czym się różni subiektywne od obiektywnego badania refrakcji wzroku?

Czym się różni subiektywne od obiektywnego badania refrakcji wzroku?
Badanie refrakcji wzroku ma na celu sprawdzenie, czy pacjent wyraźnie widzi do dali i do bliży, czyli czy nie ma żadnej utrudniającej widzenie wady wzroku. Takie badania są standardowo wykonywane w trakcie rutynowych wizyt kontrolnych w gabinecie okulistycznym, a także w trakcie dobierania okularów w salonach optycznych. Zawodem, którego głównym zainteresowaniem jest właśnie dobieranie właściwej mocy okularów i soczewek korekcyjnych jest optometrysta. W trakcie badania refrakcji wzroku wykorzystywane są dwa rodzaje badań: badania obiektywne i badania subiektywne. Czym się od siebie różnią? Czy można wskazać, ze któreś jest lepsze?

Co jest celem badania refrakcji wzroku?

Refrakcja wzroku to termin, który jest wykorzystywany do opisywania procesu załamywania się promieni świetlnych na rogówce i na soczewce oka. Od tego, czy załamywanie się promieni świetlnych jest prawidłowe, czy nie, zależy to, jak wyraźnie jesteśmy w stanie widzieć. Sam proces widzenia jest zależny od prawidłowego załamywaniu się odbijających od obserwowanych obiektów promieni świetlnych. Na początku docierają one do rogówki, czyli do przedniej części gałki ocznej. Następnie są przetwarzane i kierowane do soczewki, a później do siatkówki oka, w której tworzone są pobudzające impulsy receptory. Impulsy są przenoszone nerwami wzrokowymi do mózgu, gdzie decydują o tym, jak dokładnie widzimy dany obraz. Nieprawidłowe załamywanie się światła na rogówce i na siatkówce oka jest oznaką powstania wad refrakcji, które przez większość osób są nazywane wadami wzroku.
Jak tłumaczy nasz rozmówca, doradca klientów z  firmy Poland Optical, renomowanego dystrybutora najwyższej jakości urządzeń okulistycznych i optycznych: Do najczęściej występujących wad wzroku należą krótko- i dalekowzroczność oraz astygmatyzm. W większości przypadków nie ma możliwości całkowitego wyleczenia tych wad, za to możliwe jest prawidłowe skorygowanie widzenia poprzez dobranie odpowiedniej mocy okularów lub soczewek korekcyjnych. W tym celu niezbędne jest jednak najpierw przeprowadzenie kompleksowego badania refrakcji wzroku.

Subiektywne i obiektywne metody badania refrakcji wzroku

I w tym momencie możemy przejść do omówienia podstawowego tematu naszego artykuły, czyli do subiektywnych i obiektywnych metod badania refrakcji wzroku. Na wstępie od razu odpowiemy na zadane we wstępie artykułu pytanie, które dotyczyło tego, czy któraś z metod badania jest bardziej wskazana. I tak i nie. Ze wskazaniem jednak na nie. Czym się od siebie różnią obie te metody? Obiektywne badanie wzroku polega na sprawdzeniu ostrości wzroku pacjenta poprzez użycie specjalnego aparatu ( autorefraktometru). W trakcie badania pacjent nie musi odpowiadać na żadne pytania. Urządzenie samo sprawdza refrakcje wzroku poprzez wpuszczanie do oka wiązki promieniowania podczerwonego i analizę odbitych od struktur oka refleksów. Taka analiza daje obiektywne dane dotyczące ewentualnej wady refrakcji. Pozwala na szybkie (badanie trwa zaledwie 1,5 minuty) sprawdzenie u pacjenta ostrości wzroku, jednak nie daje informacji, które są niezbędne do dobrania odpowiedniej mocy korekcji wykrytych wad.  Obiektywne badanie refrakcji wzroku jest za to doskonałym punktem wyjścia do kolejnych, już subiektywnych badań refrakcji, w trakcie których pacjent może powiedzieć, jak się czuje z daną mocą korekcji wzroku. Czy obraz jest wystarczająco wyraźny, czy może zbyt mocny, co może powodować u niego np. bóle głowy. W trakcie badania subiektywnego pacjent zakłada oprawę okulistyczną, w której stopniowo zmieniana jest moc szkieł korekcyjnych. Celem badania jest wybranie takiej mocy szkieł, z którą pacjent wyraźnie widzi umieszczone na tablicy okulistycznej lub na wyświetlaczu optotypy i jednocześnie nie czuje żadnego dyskomfortu związanego ze zbyt ostrym widzeniem.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.