zylaki jak sie przed nimi chronic
15 września 2021

Kategoria:
Zdrowie i uroda

Czym są żylaki i jak im zapobiegać?

Ludzki organizm jest złożoną strukturą, w której każdy nawet najmniejszy element pełni ważne funkcje. Pomiędzy organami i tkankami następuje nieustanna wymiana produktów przemiany materii, gazów i substancji odżywczych. Za ich transport odpowiada skomplikowany układ krążenia, złożony z naczyń krwionośnych o różnych rozmiarach i położeniu. Kiedy przepływ krwi w tych naczyniach zostaje zaburzony, dochodzi do powstania żylaków.

 

Czym są i jak powstają żylaki

 

Żylaki są przejawem zaburzonego przepływu krwi w naczyniach krwionośnych. Zalegając w nich, krew powoduje rozszerzanie się, a w konsekwencji uwypuklanie żył pod powierzchnią skóry. W efekcie stają się one widoczne w postaci zgrubień o sinawym zabarwieniu. Żylakom często też towarzyszą pajączki, które powstają w mniejszych naczynkach, tworząc nieestetyczną podskórną siateczkę.

 

Przyczyną powstawania żylaków najczęściej jest nadciśnienie żylne. Może ono być następstwem uszkodzenia zastawek żylnych lub powstania niedrożności i przewężeń, których konsekwencją są stany zapalne. Upośledzenie mechanizmów wspomagających przepływ krwi sprawia, że nie płynie ona w kierunku serca, lecz zatrzymuje się i zalega w naczyniach. Problem powstawania żylaków jest złożony, gdyż wynika z kombinacji czynników biochemicznych, immunologicznych i patofizjologicznych, a często też genetycznych.

 

Jak zapobiegać powstawaniu żylaków?

 

Usunięcie żylaków w zaawansowanym stadium wymagają przeprowadzenia zabiegu chirurgicznego. Dlatego warto zadbać o to, aby nie pojawiły się zbyt szybko. Jednym ze sposobów jest noszenie odpowiedniej bielizny kompresyjnej dostępnej między innymi w sklepie ortopedycznym Profi-Med. Sprawdzonymi metodami na zapobieganie żylakom są też:

  • unikanie siedzącego trybu życia, a w przypadku pracy siedzącej, planowanie przerw na wykonanie kilku kroków i ćwiczenia stóp,
  • stawanie na palcach,
  • w przypadku długotrwałego siedzenia np. w podróży poruszanie stopami,
  • wprowadzenie do diety błonnika, który eliminuje zaparcia,
  • unikanie palenia papierosów i picia alkoholu,
  • noszenie luźnej odzieży, bez obcisłych pasków czy ściągaczy,
  • unikanie butów na wysokim obcasie.

 

W przypadku osób, które wykonują pracę na stojąco, wskazane jest profilaktyczne noszenie rajstop lub skarpet kompresyjnych. Bielizna czy odzież tego typu wywołuje kontrolowany ucisk, który poprawia krążenie krwi i zapobiega powstawaniu zastojów. Dodatkową korzyścią jest też amortyzowanie wstrząsów podczas treningów sportowych, zmniejszanie skurczów i bólu mięśni na skutek ich lepszego dotlenienia i ukrwienia.