Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Czym jest SLI, czyli specyficzne zaburzenia językowe?
- poprawną artykulacją,
- używaniem prawidłowych konstrukcji gramatycznych,
- budowaniem lub rozumieniem złożonych wypowiedzi,
- przyswajaniem nowego słownictwa,
- nawiązywaniem dialogu werbalnego.
Przyczyny
Kluczowa jest tutaj niemożność wskazania konkretnej przyczyny występowania tego typu zaburzeń. Dzieci z SLI mają bowiem prawidłowo wykształcony aparat mowy, ich słuch jest dobry, a inteligencja w normie. Nie stwierdza się też u nich zasadniczo występowania zaburzeń społecznych czy umysłowych (jak choćby autyzm) ani uszkodzeń neurologicznych. Dlaczego więc choć teoretycznie nie istnieją żadne przeszkody, dzieci te funkcjonują językowo na poziomie znacznie niższym niż ich rówieśnicy? Niektóre teorie mówią o genetycznym podłożu problemu, inne – o nietypowym przetwarzaniu danych językowych przez ośrodkowy układ nerwowy. Przypuszcza się też, że pojawieniu się specyficznych zaburzeń językowy istotnie sprzyja sytuacja, w której do dziecka mówi się za mało, przy użyciu niewielkiej liczby słów, a także w niewłaściwy sposób – np. pełen zniecierpliwienia, że dziecko nie „łapie” nowych słów dostatecznie szybko, lub poświęcając mu stosunkowo niewiele uwagi.Terapia
Jeśli mamy podejrzenia, że rozwój mowy naszego dziecka nie przebiega prawidłowo, albo gdy chcemy upewnić się, czy nie tworzymy mimowolnie okoliczności, w których łatwiej o wystąpienie SLI, warto skonsultować się z instytucją taką jak choćby Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Terapeutyczna „Carpe Diem”. Specjaliści nie tylko bowiem dysponują odpowiednimi narzędziami diagnostycznymi, ale też są w stanie udzielić rodzicom praktycznych wskazówek, jak również zaplanować i przeprowadzić terapię dzieci ze specyficznymi zaburzeniami językowymi.Możliwe konsekwencje zaniedbań
Brak podjęcia stosownych działań może niekorzystnie odbić się na całym późniejszym życiu dziecka, zarówno w wymiarze społecznym, jak i zawodowym. Problem bowiem z czasem nie tylko sam nie przechodzi, ale wręcz się pogłębia: maluch z SLI wykazuje coraz mniejszą chęć wchodzenia w werbalne interakcje, a więc coraz mniej trenuje umiejętności językowe i tak rodzi się błędne koło. Tymczasem język potrzebny jest nam nie tylko do bezpośredniego komunikowania się z innymi, ale też do przetwarzania ogólnych informacji o świecie. Trudności w porozumiewaniu się z rówieśnikami mogą przełożyć się na rozwój problemów w sferze emocji i zachowania (agresja), a niemożność płynnego posługiwania się mową, czytania i pisania – stanowić poważną barierę w karierze zawodowej.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana