silnik łodzi motorowej
18 stycznia 2022

Kategoria:
Sport

Kiedy warto wymienić silnik do łodzi na nowy egzemplarz?

Usterki silnika są najczęstszymi przyczynami „wizyty” łodzi w serwisie. Niestety, lekceważenie „małego problemu” może prowadzić do poważniejszego uszkodzenia motoru, a co za tym idzie – konieczności jego wymiany. Jakie awarie zatem sprawiają, że trzeba wykonać taki „zabieg”? Oto zestawienie sytuacji, które zmuszają do zakupu i instalacji nowego egzemplarza.

Silnik jest „sercem” niemalże każdego pojazdu, dlatego warto dbać o niego w taki sposób, żeby jego „transplantacja” nie była konieczna. Należy jednak przyznać, że czasami wymiana motoru to jedyny sposób na ratunek czy poprawę działania całej instalacji – procedurę przeprowadza się bowiem nie tylko z powodu awarii, ale także chęci uzyskania większej mocy w napędzie. Warto przy tym zadbać o pozyskanie części z zaufanego, sprawdzonego źródła oraz jej montaż we właściwym serwisie (pierwotna jakość komponentu ma wysoki wpływ na jego żywotność).

Awarie wymagające wymiany silnika do łodzi 

Poważniejsze uszkodzenia motoru mają najczęściej źródło w nieodpowiedniej eksploatacji lub bagatelizowaniu czynności pielęgnacyjnych i monitorujących wobec łodzi. Jak dodają eksperci z firmy „Taurus Sea Power”, przyczyną awarii jest zazwyczaj sprawdzanie parametrów pracy silnika czy stanu filtrów paliwa na tzw. oko. Opisywane działanie zwiększa ryzyko przeoczenia nieprawidłowości, czego konsekwencją bywają kłopotliwe usterki. Przykładem może być tutaj ciągłe zapychanie wspomnianych filtrów, które prowadzi do zatarcia motoru dwusuwowego.

„Popularnym” zjawiskiem jest także wkręcanie się żyłek wędkarskich w śrubę, które blokują pracę silnika i są w stanie go mocno uszkodzić. Warto również dokonać wymiany tego „urządzenia”, jeżeli zostało intensywnie zalane np. podczas wywrotki lub przez zepsute uszczelki. Opisywany komponent ulega też zatarciu, jeżeli ma niewystarczającą ilość oleju napędowego, a także w sytuacji, gdy został intensywnie albo wielokrotnie przegrzany. To drugie „zjawisko” może mieć swoje źródło w niewłaściwym lub uszkodzonym systemie chłodzenia w łodzi motorowej.