bagażnik rowerowy
22 lutego 2021

Kategoria:
Sport

Jaki rodzaj bagażnika rowerowego wybrać?

Malownicze trasy rowerowe znajdziemy w całej Polsce, a także poza jej granicami. Do przewozu rowerów na większe odległości zwykle wykorzystujemy samochód – najtańszy i najwygodniejszy w tym przypadku środek transportu. Niezbędny jest wówczas bagażnik rowerowy, dopasowany do naszego auta, a także osobistych preferencji. Warto dodać, że jest w czym wybierać – dlatego przyjrzyjmy się bliżej, jaki rodzaj bagażnika rowerowego wybrać.

Bagażnik dachowy – najpopularniejszy, choć niepozbawiony wad

Rowery przymocowane na dachu samochodu są częstym widokiem na polskich drogach. Za wyborem tego typu bagażnika rowerowego przemawia głównie cena – jest stosunkowo tani. Jednocześnie do dachu przymocujemy aż 5 rowerów, na co z pewnością zwracają uwagę rodziny z dziećmi. Rowery nie ograniczają w żaden sposób widoczności, nie utrudniają dostępu do bagażnika, a także nie zajmują miejsca wewnątrz samochodu.

Niestety tak zamocowane rowery zwiększają opór powietrza, co wiąże się z wyższym spalaniem paliwa. Belki bagażnika generują hałas nawet w sytuacji, kiedy rowerów nie ma na dachu – co na dłuższą metę może być irytujące. W przypadku wysokich samochodów umieszczenie rowerów na dachu może być skomplikowane, trzeba również liczyć się z tym, że nie wjedziemy samochodem wszędzie. Dodatkowe centymetry mogą utrudniać wjazd do garażów podziemnych, a także przejazd pod niskimi wiaduktami lub mostami. Jeśli nie zwrócimy uwagi na maksymalną dopuszczalną wysokość przejazdu, możemy poważnie uszkodzić zarówno same rowery, jak i samochód.

Każdy dach posiada również maksymalne obciążenie. Zwykle dla samochodów osobowych jest to 50 kg, dla samochodów terenowych 70 kg. Kilka lekkich rowerów to żaden problem, jednak coraz popularniejsze stają się rowery elektryczne, które są zdecydowanie cięższe. Na to również należy zwrócić szczególną uwagę, jeśli zdecydujemy się na bagażnik rowerowy na dach.

Bagażnik na hak holowniczy – dla samochodów wyposażonych w hak

Drugim najpopularniejszym rodzajem bagażników rowerowych, są bagażniki montowane na haku holowniczym. Są łatwe w montażu (z powodzeniem zrobi to jedna osoba), a jednocześnie z łatwością można umieścić na nich rowery. Z racji tego, że rowery są przewożone dosyć nisko, nie wpływają na aerodynamikę auta, a także umożliwiają łatwy wjazd na parkingi podziemne. W przypadku wyboru modelu uchylnego do otwarcia bagażnika auta nie trzeba zdejmować bagażnika rowerowego ani rowerów – taką opcję zapewnia np. Saris Thelma, dostępny w ofercie sklepu rowerowego Makra-Sport. Brak kontaktu z ramą roweru zabezpiecza nasze dwa kółka przed uszkodzeniami, dlatego bagażnik jest bezpieczny również dla rowerów z ramą karbonową.

Minusem bagażników montowanych na hak może być ograniczona możliwość korzystania z czujników parkowania umiejscowionych z tyłu, a także konieczność zamontowania panelu ze światłami i dodatkową tablicą rejestracyjną, jeśli bagażnik nie jest w nią wyposażony. Dodatkowo udźwig to maksymalnie trzy rowery.

Bagażnik montowany na tylną klapę – idealny do sporadycznego przewozu rowerów

A jeżeli samochód nie ma haka holowniczego? Nic straconego. Nie znaczy to, że musimy przewozić rowery na dachu. Rozwiązaniem jest bagażnik rowerowy montowany na tylnej klapie samochodu, który pomieści od dwóch do czterech rowerów. Niestety w przeciwieństwie do bagażników montowanych na haku, te montowane na klapie trudniej się montuje, a w trakcie podróży nie mamy dostępu do bagażnika samochodowego. Przed założeniem bagażnika niezbędne jest wyczyszczenie klapy, aby drobne zanieczyszczenia nie porysowały lakieru. Możliwe jest również naklejenie folii ochronnej na czas sezonu rowerowego.

Plusy? Jeżeli nie mamy haka i nie chcemy montować bagażnika na dachu samochodu, ten montowany na klapie sprawdzi się doskonale. Rowery wraz z bagażnikiem jedynie minimalnie zwiększą opór powietrza, a sam bagażnik zajmuje mniej miejsca niż ten mocowany na hak, dlatego łatwiej go przechowywać. Pamiętajmy jednak, że jeśli rowery zakrywają tablicę rejestracyjną i tylne światła, musimy wyposażyć się w dodatkowy panel. Jego koszt to około 200 zł, za dodatkową tablicę zapłacimy około 60 zł. Mniej niż wysokość mandatu, który możemy otrzymać za niedostosowanie pojazdu do jazdy – nie warto ryzykować.

Bagażnik na koło zapasowe – idealny dla samochodów terenowych

Pierwszy na świecie bagażnik montowany na koło zapasowe zaprojektowała wspomniana już firma Saris. Jest to bagażnik przeznaczony specjalnie dla samochodów terenowych, które na tylnej klapie mają zamontowane koło zapasowe. Pasuje do wszystkich typów kół zapasowych i choć przewiezie jedynie dwa rowery o wadze do 16 kg, jest to rozwiązanie godne uwagi. Cechują się podobnymi parametrami, zaletami oraz wadami jak bagażniki montowane na hak lub na klapę bagażnika – jedyną różnicą jest sposób montażu samego bagażnika rowerowego.

Listwy podłogowe montowane w bagażniku samochodu

Choć nie są to do końca bagażniki rowerowe, warto o nich wspomnieć. Listwy podłogowe, bo o nich mowa, umożliwiają pionowy przewóz roweru na podłodze bagażnika samochodowego SUVa, Vana lub innego dużego samochodu. Wystarczy zdjąć przednie koło, a następnie umieścić widelec oraz tylne koło w uchwytach listwy, by rower został odpowiednio zabezpieczony na czas transportu. Listwę można położyć w przestrzeni ładunkowej lub przykręcić na stałe – dzięki temu będziemy mogli przewozić rower w bagażniku samochodu zawsze wtedy, kiedy będziemy tego potrzebować.