Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak przewozić rowery samochodem zgodnie z przepisami?
Coraz więcej osób decyduje się na zabranie swoich jednośladów na dłuższe wycieczki, także poza granice kraju. Przewóz rowerów samochodem jest dozwolony, jednak należy pamiętać o kilku kwestiach, które pozwolą nam na jazdę zgodnie z przepisami. Za złamanie prawa mogą bowiem grozić nawet kilkuset złotowe mandaty. Tymczasem bezpiecznych metod przewożenia rowerów jest kilka.
Rowery przeżywają renesans – coraz więcej osób wybiera je jako alternatywny środek transportu. Są również doskonałym sposobem na aktywne spędzanie czasu. Jeśli jednak chcemy wybrać się na wycieczkę dalej niż w promieniu kilkudziesięciu kilometrów od miejsca zamieszkania konieczne jest przetransportowanie naszego jednośladu. Najlepiej oczywiście samochodem, dlatego przedstawiamy możliwości przewozu rowerów wraz z informacjami niezbędnymi do tego, aby podczas jazdy nie łamać przepisów.
Przewóz rowerów w bagażniku
Metoda nie najwygodniejsza, ale z pewnością najbardziej ekonomiczna. Jeśli tylko pojemność bagażnika naszego auta na to pozwala, a dodatkowo możemy złożyć tylne siedzenia zyskując dodatkową przestrzeń wystarczy wsadzić rowery do środka samochodu. Warto jednak pamiętać, aby odpowiednio je zabezpieczyć – choć przepisy nie regulują tej kwestii jest to istotne dla naszego bezpieczeństwa, zwłaszcza podczas gwałtownego hamowania. Dobrze jest umieścić rowery w pokrowcu i spiąć pasami. Dzięki temu w trakcie jazdy nie będą się przesuwać, a także nie poniszczą i nie ubrudzą tapicerki.
Teoretycznie samochodem można przewozić ładunek większy, nie mieszczący się w przestrzeni bagażowej, należy jednak pamiętać o jego odpowiednim oznakowaniu. Jeśli rower będzie wystawał z tyłu konieczne będzie umieszczenie na jego końcu czerwonej chorągiewki o wymiarach minimum 550 cm. W przypadku wystawania przewożonego ładunku na boki, na przykład przez boczne szyby, chorągiewka musi być koloru pomarańczowego. Dodatkowo w sytuacji ograniczonej widoczności kierowcy jadący z naprzeciwka powinni być ostrzegani białym światłem odblaskowym, natomiast ci jadący z tyłu czerwonym. Co prawda ciężko wyobrazić sobie tak duży rower przewożony niewielkim samochodem – ale gdyby taka sytuacja się zdarzyła warto o tym pamiętać.
O ile jesteśmy posiadaczami samochodu typu Van lub SUV na podłodze bagażnika możemy umieścić listwę podłogową do montażu widelca i koła. Dzięki temu rower będzie stał pionowo, do tego odpowiednio zabezpieczony. Rozwiązanie tego typu oferuje firma Saris, której produkty dostępne są w sklepie Makra Sport. Znajdziemy tam również szeroki wybór bagażników, uchwytów, rowerów, odzieży, trenażerów oraz innych akcesoriów rowerowych.
Przewóz rowerów na haku lub klapie bagażnika
Nie zawsze istnieje możliwość przewozu rowerów w bagażniku. Wiąże się to również z inną uciążliwością – złożenie tylnych siedzeń znacznie ogranicza przestrzeń, przez co samochodem mogą jechać tylko dwie osoby (w dodatku z niewielką liczbą bagaży). Możliwe jest zamontowanie dodatkowego kufra na bagaże na dachu auta, jednak nie rozwiązuje to problemu braku miejsc siedzących. Bardziej optymalne jest więc przewożenie rowerów na specjalnie przystosowanym do tego bagażniku rowerowym. Możliwości jest kilka – a jeśli chcemy przewozić rowery z tyłu auta możemy wybrać z pośród dwóch. Mowa o bagażniku montowanym na hak lub na klapę bagażnika. Różnią się jedynie sposobem montażu. Można łatwo je zdjąć, dają łatwy dostęp do rowerów, a także nie zmieniają znacząco aerodynamiki auta.
W tym przypadku warto pamiętać, że bagażnik montowany z tyłu może ograniczać widoczność, a także wpływać na poprawne działanie czujników lub kamery cofania. Dodatkowo, jeśli rowery zasłaniają tablice rejestracyjną lub tylne światła może grozić nam mandat. Należy więc zwrócić uwagę, czy światła i tablica są widoczne. Jeśli nie należy wyposażyć bagażnik w panel ze światłami do montażu tablicy rejestracyjnej. Montuje się go do bagażnika rowerowego. Trzecią, dodatkową tablicę otrzymamy w wydziale komunikacji, zwykle w ciągu kilku dni roboczych. Jej koszt to około 60 zł – zdecydowanie mniej niż wysokość mandatu, który możemy otrzymać za zasłoniętą tablicę i światła. Warto również pamiętać, że zdemontowanie tablicy oraz przymocowanie jej do bagażnika rowerowego jest również niezgodne z przepisami.
Bagażnik montowany na klapę jest rozwiązaniem najtańszym i najlepszą opcją dla osób, które przewożą rowery sporadycznie. Cechuje się łatwością montażu i demontażu, a także zajmuje mało miejsca. Konieczne jest jednak każdorazowe oczyszczenie klapy z brudu, aby uniknąć zarysowania lakieru. Możliwe jest również oklejenie powierzchni kontaktu folią ochronną na czas sezonu rowerowego. Wygodniejszą opcją przewozu jest umieszczenie bagażnika i rowerów na haku, jednak konieczne jest wówczas miejsce do przechowywania bagażnika zimą – zajmuje więcej miejsca niż bagażnik montowany na klapę.
Przewóz rowerów na bagażniku dachowym
Kolejną możliwością jest przewóz rowerów na dachu auta. Potrzebny jest do specjalny bagażnik rowerowy, który utrzyma rowery stabilnie. Jest to rozwiązanie o tyle wygodne, że rowery nie ograniczają widoczności, a także nie zajmują bagażnika. Z minusów: dach montuje się stosunkowo długo, a w przypadku samochodów wysokich nierzadko wymagany jest dodatkowy stopień lub nawet drabina. Należy również pamiętać, że zwiększa się opór powietrza, a tym samym możemy spodziewać się większego spalania. Dodatkowo belki emitują hałas podczas jazdy nawet bez zamontowanych rowerów. Niemożliwe może być również wjeżdżanie z rowerami na parkingi podziemne. Dobrze sprawdzić wysokość pojazdu wraz z rowerami, aby mieć pewność, że przejazd pod niskimi wiaduktami czy tunelami będzie bezpieczny. Dla bezpieczeństwa należy jechać nieco wolniej oraz uważać podczas manewrowania. Konieczne jest również zwrócenie uwagi na maksymalne obciążenie dachu. W przypadku samochodów osobowych waga bagażnika wraz z rowerami nie powinna przekraczać 50 kg, dla samochodów terenowych i kombi – 70 kg.
Niezależnie od tego, w jaki sposób przewozimy rowery: w bagażniku, na haku, na klapie, czy na dachu – konieczne jest ich odpowiednie zabezpieczenie. Warto o tym pamiętać wybierając bagażnik lub uchwyty do mocowania rowerów. Bezpieczeństwo nasze, sprzętu i innych osób poruszających się po drodze to kwestia priorytetowa. Lepiej upewnić się dwa razy, czy rowery na pewno są wystarczająco dobrze przymocowane, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i cieszyć się jazdą.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana