Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Fakty i mity o rowerach górskich
Rowery górskie podbijają serca wielu miłośników długich wycieczek. Ich duże koła, klockowaty bieżnik opon i funkcjonalne przerzutki zna praktycznie każdy. Niestety na ich temat powstało mnóstwo stereotypów, które kłócą się z prawdą. Niektórzy uważają, że są to uniwersalne środki transportu, przeznaczone do jazdy na każdej trasie. Jeszcze inni sugerują, iż wszystkie rowery górskie są takie same. Poznaj więc najważniejsze fakty i mity na ten temat.
Rower górski – fakty
Ten jednoślad jest niezwykle charakterystyczny – nawet dziecko rozpozna go na pierwszy rzut oka. Jego twórcą był Gary Fisher – wynalazł rower górski w latach 80. XX wieku w Kalifornii. W dzisiejszych czasach wiele osób nie może odróżnić faktów od mitów na jego temat – warto więc najpierw poznać te pierwsze.
- Rower górski jest dostępny w wersji damskiej i męskiej – ten pojazd bez problemu można dopasować do płci. Nie chodzi w tym przypadku tylko o kolor. Najważniejsze są rozmiar ramy, szerokość kierownicy, siodełko oraz wielkość kół. Zazwyczaj w damskiej wersji roweru górskiego ramy są nieco skrócone, montowane mostki są również krótsze. W dużej mierze jest to dopasowane do proporcji ciała kobiet. Statystycznie mają one dłuższe nogi.
- Jest kilka odmian roweru górskiego – ten jednoślad zdobędziesz w niejednej wersji. Do amatorskiej jazdy warto się zaopatrzyć w klasę o nazwie ATB. Kolejna klasa to XC, która jest przeznaczona dla średniozaawansowanych użytkowników. Downhill to zaś ściśle wyspecjalizowany rower przystosowany do wymagających zjazdów. Wersja freeride umożliwia dodatkowo podjazd pod górę, a enduro jazdę konkretnie po górskich szlakach. Ten ostatni typ jest niezwykle ceniony przez osoby, które uwielbiają wymagającą i urozmaiconą przejażdżkę na najlepszej jakości rowerze.
- Rower górski jest doskonały na trudne trasy – żaden inny jednoślad nie zastąpi go na wyboistych i nierównych nawierzchniach. Budowa i koła są dostosowane do bardzo wymagających obszarów.
Rower górski – mity
Na temat tego środka transportu powstały również mity. Oto dwa największe.
- Rower górski jest uniwersalny – ten typ pojazdu nie jest odpowiednim wyborem do jazdy po gładkich nawierzchniach. Jak mówi specjalista ze sklepu ROWMOT, chociaż można na nim jeździć po asfalcie, nigdy nie zastąpi roweru szosowego czy trekkingowego. Jeśli szukasz czegoś do jazdy po mieście, postaw na lżejszy i szybszy jednoślad.
- Rower górski rozwija prędkość tak jak każdy inny – chociaż nie należy do wolnych pojazdów, jest przystosowany do wymagających terenów, a nie do rozwijania znacznych szybkości. W jego przypadku podstawa to stabilizacja, bezpieczeństwo i dobra przyczepność do wyboistych powierzchni.
Jeśli więc się zastanawiasz nad zakupem wymarzonego roweru górskiego, zwanego również rowerem MTB, wybierz dobrej jakości pojazd. Będzie on gwarancją najlepszej amortyzacji i przystosowania do każdego trudnego terenu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana