kobiety tańczące pole dance
18 stycznia 2022

Kategoria:
Sport

Czym jest pole dance i kto może go trenować?

Wiele osób jest mylnie przekonanych, że „pole dance” to nic innego, jak „tańczenie na rurze”. Choć nie ma nic złego w erotycznym „performensie”, nie powinno się sprowadzać opisywanej praktyki tylko do tego poziomu – to wielowarstwowa dyscyplina sportowa, która polega m.in. na ćwiczeniach gimnastycznych oraz elementach tańca z wykorzystaniem pionowego drążka.

Zajęcia pole dance są dosyć wymagające, dlatego osoby ze „słabszą kondycją” boją się, że nie dadzą sobie rady z podobnym wyzwaniem. Warto jednak podkreślić, że instruktorzy kontrolują intensywność poszczególnych ćwiczeń, co pozwala na stopniowe oswojenie się z nową formą aktywności. Nie trzeba zatem obawiać się „słabych rąk” i „dodatkowych” kilogramów – szkoły są otwarte na każdego ucznia i doceniają różnorodność we wszystkich grupach treningowych. W praktyce chodzi bowiem nie tylko o rzeźbienie mięśni, ale także pracę nad samooceną.

Na czym dokładnie polega pole dance? 

Jak wspomniano już wcześniej, pole dance jest uznawane za „pełnoprawną” dyscyplinę sportu, w której wykorzystuje się pionowy drążek (potocznie nazywany „rurą”). Zajęcia polegają m.in. na rozciąganiu i podciąganiu się na „tyczce”, a także gimnastyce, akrobatyce oraz tańcu – jest to zatem stosunkowo złożona aktywność. Jak dodają specjalistki ze szczecińskiej szkoły „Pole Star Academy”, ćwiczenia są przeznaczone dla kobiet oraz mężczyzn, jednak to panie stanowią zdecydowaną większość wśród uczęszczających kursantów.

Pole dance to coś więcej niż „tańczenie na rurze” – zarówno pod względem wysiłku fizycznego, jaki trzeba zainwestować podczas zajęć, jak i duchowość takiego doświadczenia. Przekraczanie kolejnych granic i odkrywanie nie tylko limitów swojego ciała, ale też własnego seksapilu, jest cennym przeżyciem. Zajęcia pole dance (w Szczecinie np.) mają więc dwojaką naturę: z jednej strony wzmacniają tkankę mięśniową i modelują sylwetkę, a z drugiej – kształtują umysł oraz zahaczają o medytację. Podsumowując, praktyka polega na „kompleksowym” samorozwoju.

Dlaczego warto zacząć trenować pole dance? 

Sztuka pole dance jest zdecydowanie „ciałopozytywna” – w szkołach ćwiczą różne osoby – bez względu na stopień sprawności fizycznej, wiek lub wagę (co ciekawe, istnieją grupy dla dzieci). Na zajęciach pracują niemalże wszystkie partie mięśni, zaczynając od nadgarstków, a kończąc na stopach. Trenuje się jednak zarówno siłę, jak i równowagę: kursant staje się o wiele bardziej skoordynowany ruchowo, poprawia postawę, a jego ciało nabiera giętkości. Widać także wyraźne wzmocnienie mięśni przy kręgosłupie.