Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Buty na crossa. Kryteria wyboru obuwia
Jazda na motorze wymaga założenia wygodnego obuwia, przystosowanego specjalnie do szybkiej jazdy na dwukołowcu. W grę wchodzi nie tylko wygoda, ale przede wszystkim bezpieczeństwo kierowcy. Na motorze crossowym nietrudno o uszkodzenie stopy lub kolana. Trudne sytuacje stwarzają liczne uskoki i dziury. Do tego dochodzi jeszcze częsty kontakt z ziemią. To właśnie dlatego buty na crossa są tak ciężkie i rozbudowane. Jak je dobierać?
Bardzo ważne kryterium – obecność zawiasa
Ruchoma kostka to jeden z wyznaczników wysokiej klasy obuwia do crossa. Dzięki temu możliwe jest zastosowanie sztywnych materiałów konstrukcyjnych, co zwiększa rzecz jasna poziom bezpieczeństwa jazdy. Sztywne i twarde obuwie gwarantuje optymalną ochronę stawu skokowego zarówno podczas podparcia, jak i twardego lądowania.
Jak tłumaczy ekspert ze sklepu z akcesoriami motocyklowymi i rowerowymi FOX Sklep: „Zawias umożliwia zwiększenie zakresu ruchu stopy w ruchu góra-dół. Ułatwia ponadto wciskanie tylnego hamulca, zmianę biegów i wykonywanie manewrów. Przy tym zachowuje jednak dużą sztywność”.
Dodatkowy „but” wewnątrz?
Niektóre modele butów na crossa są dodatkowo wyposażone w tak zwanego „kapcia”. Jest to wewnętrzna wkładka materiałowa o kształcie buta, która tworzy wyciąganą warstwę wyścielającą. Taki element zwiększa gabaryty obuwia, ale tym samym zapewnia lepszą higienę podczas jazdy – „kapeć” jest wyjmowany i można go w miarę potrzeby prać.
Dodatkowe wzmocnienia mile widziane
Im więcej zabezpieczeń, tym lepiej. Najbardziej rekomendowane modele butów, na przykład FOX COMP R, są wyposażone w ochraniacz piszczeli TPU. Dodatkowo są one wzmocnione w palcach, na piętach i łydkach – a więc we wszystkich najbardziej newralgicznych punktach.
Dlaczego warto zadbać o najwyższy poziom ochrony? Ponieważ trudno przewidzieć, który element okaże się najbardziej pomocny w konkretnej sytuacji na drodze. Niekiedy zdrowie ocalić może ochraniacz nogi, a w innym przypadku – ten na stopę. Najlepiej więc na wszelki wypadek wybrać takie buty, które zawierają najwięcej tego typu elementów zabezpieczających.
Jaka ilość klamr?
W butach do crossa często wprowadza się aż cztery klamry zabezpieczające. Taka ilość jest nieprzypadkowa. Pole docisku podczas trzymania maszyny koncentruje się na bucie. Działa więc na niego spora siła. Ciężar całego ciała spoczywa na nogach, a więc praca stóp jest
o wiele bardziej intensywna. W bucie do crossa noga nie może ruszać się na boki – musi być porządnie zabezpieczona i usztywniona.
Dobrej klasy zamki w odpowiedniej ilości zmniejszą ryzyko przypadkowego rozpięcia się buta. W niektórych modelach zastosowano dodatkowy rzep na górze buta, który ma za zadanie szczelnie trzymać go w miejscu. Oczywiście ma to wpływ na bezpieczeństwo
i komfort jazdy – kierowca nie musi się martwić, że jakiś element konstrukcyjny jego odzieży nie wytrzyma napięcia siłowego.
Podczas jazdy but musi być mocno zapięty. Warto mieć ze sobą zapasowe paski mocujące.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana