Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Zasady jazdy z przyczepą samochodową
Po pierwsze: odpowiednie uprawnienia
Posiadacz prawa jazdy kategorii B może ciągnąć samochodem przyczepę lekką bez hamulca o dopuszczalnej masie całkowitej (d.m.c.) 750 kg lub przyczepę o wyższej d.m.c., ale z hamulcem najazdowym, przy czym d.m.c. przyczepy nie może być wyższa od d.m.c. pojazdu holującego. Ponadto, zestaw pojazdów nie może przekroczyć wartości 3,5 ton. Jeśli natomiast kierowca decyduje się na wyrobienie prawa jazdy B + E, może on dodatkowo kierować traktorem oraz traktorem z przyczepą lub przyczepami. Trzeba mieć na uwadze, że jeśli zestaw pojazdów będzie ważył ponad 3,5 tony, to na dłuższej trasie należy skorzystać z systemu ViaToll.Po drugie: dopuszczalna prędkość
Nie można zapominać o ograniczeniach prędkości dla pojazdów ciągnących przyczepę. Kierowca musi mieć świadomość, że wiezie za sobą dodatkowe obciążenie, które może znacząco wpływać na kierunek, prędkość i styl jazdy – wyjaśnia specjalista z firmy Autox ze Skalmierzyc.Dopuszczalne prędkości maksymalne dla takich zestawów wynoszą:
- 30 km/h: w przypadku przyczep podłodziowych i pozostałych bez tablicy rejestracyjnej, które są niehamowane i nie mają resorów,
- 40 km/h: w przypadku przyczep niehamowanych, których masa całkowita przekracza połowę masy własnej samochodu osobowego.,
- 80 km/h: w przypadku przyczep lekkich (o maksymalnej masie całkowitej 750 kg) hamowanych lub niehamowanych oraz przyczep ciężkich.
Po trzecie: poruszanie się z przyczepą
Dla wielu kierowców jazda z przyczepą to sztuka, która wymaga wprawy. O ile jazda przed siebie zazwyczaj nie powoduje problemów, to na przykład zakręty lub zmiana prędkości bywają już kłopotliwe. Dlatego warto pamiętać o tym, by zawsze wykonywać na drodze płynne, mało gwałtowne ruchy. Trzeba też absolutnie wyeliminować z „repertuaru” jakiekolwiek manewry (np. skręcanie, wymijanie, zmiany kierunku ruchu) wykonywane z dużą prędkością, bo łatwo o poślizg lub utratę równowagi. Przyczepka samochodowa może wówczas gwałtownie przesunąć się na zewnętrzną stronę jezdni. Dodatkowo, zakręty musza być obierane szerzej niż zwykle, aby uniknąć „cięcia” szczytu. Manewr cofania najlepiej przećwiczyć jeszcze przed właściwą jazdą – najlepiej na zamkniętym placu. Zresztą dotyczy to także wszelkich innych czynności nietypowych, których dopiero trzeba się nauczyć. Chodzi przecież o bezpieczeństwo. Co jeszcze trzeba wiedzieć? Jeśli ładunek w przyczepie został rozłożony, a większa masa nie jest osadzona na osi, to może dochodzić do wibrowania i przechylania się na boki. W takiej sytuacji unikaj instynktowego hamowania! Lepiej sprawdzi się zdecydowane przyspieszenie.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana