28 grudnia 2020

Kategoria:
Motoryzacja

Zasady jazdy z przyczepą samochodową

Jazda z przyczepą samochodową nie należy do łatwych czynności i wymaga nie tylko umiejętności jazdy i koordynacji, ale również znajomości przepisów ruchu drogowego. Kluczowa będzie również troska o elementy techniczne pojazdu oraz o zachowanie bezpieczeństwa na drodze przy jeździe z obciążeniem. Jakie są najważniejsze zasady jazdy z przyczepą? O czym trzeba bezwzględnie pamiętać?

Po pierwsze: odpowiednie uprawnienia

Posiadacz prawa jazdy kategorii B może ciągnąć samochodem przyczepę lekką bez hamulca o dopuszczalnej masie całkowitej (d.m.c.) 750 kg lub przyczepę o wyższej d.m.c., ale z hamulcem najazdowym, przy czym d.m.c. przyczepy nie może być wyższa od d.m.c. pojazdu holującego. Ponadto, zestaw pojazdów nie może przekroczyć wartości 3,5 ton. Jeśli natomiast kierowca decyduje się na wyrobienie prawa jazdy B + E, może on dodatkowo kierować traktorem oraz traktorem z przyczepą lub przyczepami.

Trzeba mieć na uwadze, że jeśli zestaw pojazdów będzie ważył ponad 3,5 tony, to na dłuższej trasie należy skorzystać z systemu ViaToll.

Po drugie: dopuszczalna prędkość

Nie można zapominać o ograniczeniach prędkości dla pojazdów ciągnących przyczepę. Kierowca musi mieć świadomość, że wiezie za sobą dodatkowe obciążenie, które może znacząco wpływać na kierunek, prędkość i styl jazdy – wyjaśnia specjalista z firmy Autox ze Skalmierzyc.

Dopuszczalne prędkości maksymalne dla takich zestawów wynoszą:

  • 30 km/h: w przypadku przyczep podłodziowych i pozostałych bez tablicy rejestracyjnej, które są niehamowane i nie mają resorów,
  • 40 km/h: w przypadku przyczep niehamowanych, których masa całkowita przekracza połowę masy własnej samochodu osobowego.,
  • 80 km/h: w przypadku przyczep lekkich (o maksymalnej masie całkowitej 750 kg) hamowanych lub niehamowanych oraz przyczep ciężkich.

Po trzecie: poruszanie się z przyczepą

Dla wielu kierowców jazda z przyczepą to sztuka, która wymaga wprawy. O ile jazda przed siebie zazwyczaj nie powoduje problemów, to na przykład zakręty lub zmiana prędkości bywają już kłopotliwe.

Dlatego warto pamiętać o tym, by zawsze wykonywać na drodze płynne, mało gwałtowne ruchy. Trzeba też absolutnie wyeliminować z „repertuaru” jakiekolwiek manewry (np. skręcanie, wymijanie, zmiany kierunku ruchu) wykonywane z dużą prędkością, bo łatwo o poślizg lub utratę równowagi. Przyczepa samochodowa może wówczas gwałtownie przesunąć się na zewnętrzną stronę jezdni. Dodatkowo, zakręty musza być obierane szerzej niż zwykle, aby uniknąć „cięcia” szczytu.

Manewr cofania najlepiej przećwiczyć jeszcze przed właściwą jazdą – najlepiej na zamkniętym placu. Zresztą dotyczy to także wszelkich innych czynności nietypowych, których dopiero trzeba się nauczyć. Chodzi przecież o bezpieczeństwo.

Co jeszcze trzeba wiedzieć? Jeśli ładunek w przyczepie został rozłożony, a większa masa nie jest osadzona na osi, to może dochodzić do wibrowania i przechylania się na boki. W takiej sytuacji unikaj instynktowego hamowania! Lepiej sprawdzi się zdecydowane przyspieszenie.