Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Zasady działania półautomatycznych skrzyń biegów
Półautomatyczna skrzynia biegów – zasady działania
Półautomatyczna skrzynia biegów, zwana także skrzynia mechaniczną ze sterowaniem automatycznym, łączy zalety przekładni manualnej i automatycznej. W rozwiązaniu tym zostały wyeliminowane wady skrzyni manualnej – m.in. konieczność wciskania sprzęgła przy zmianie biegów czy też ruszania/zatrzymywania pojazdu.- Kierowcy doceniają ją również za łatwiejszą zmianę biegów. Nie wymaga ona wybierania właściwego przełożenia w układzie H, a jedynie pchnięcia dźwigni do przodu lub do tyłu– wyjaśnia ekspert z firmy SEB-KAR Emil Wróbel. W zależności od modelu i marki pojazdu może być on również wyposażony w manetki przy kierownicy, które zapewniają jeszcze wyższy komfort prowadzenia auta. Prezentowana skrzynia biegów jest ogromnym zbawieniem dla osób często poruszających się w korkach – eliminuje konieczność częstego wykonywania operacji, a jednocześnie pozwala kontrolować, na jakim przełożeniu aktualnie porusza się pojazd. Możliwości te sprawiają, że półautomat jest wybierany przez kierowców, którzy stawiają na samodzielny dobór przełożeń.
Co jeszcze warto o niej wiedzieć?
Wiele aut wyposażonych w półautomatyczne skrzynie biegów ma możliwość zmiany trybu na automatyczny – wówczas przełożenie jest samodzielnie dobierane przez urządzenie sterujące. Warto jednak wiedzieć, że nawet przy półautomacie urządzenie sterujące samodzielnie zmienia bieg, jeśli obroty przekroczą minimalny, bądź maksymalny poziom dla danego przełożenia. Budowa półautomatycznej skrzyni biegów opiera się na tradycyjnej skrzyni manualnej. Jedynym elementem automatycznym jest sterowanie biegami. Z tego względu jest wykorzystywane m.in. sterowanie elektryczne. Zakłada ono, że mechanizm sprzęgła opiera się na silniku elektrycznym, który jest sprzężony z przekładnią ślimakową. To dzięki przekładni jest możliwe poruszanie widełkami. Ważnym wyposażeniem są również czujniki umieszczone w dźwigni zmiany biegów i przełącznikach na kierownicy. Ponadto są jeszcze dodatkowe mierniki, które odpowiadają za monitorowanie prędkości obrotowej wału korbowego, ustalenie prędkości jazdy i wysyłanie impulsów do zmiany biegów.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana