Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Zakres i znaczenie prawa jazdy kategorii B1
Od kilku lat w Polsce można wyrobić dość szczególną kategorię prawa jazdy, mianowicie B1. Uprawnia ona do poruszania się po drogach już od 16. roku życia, chociaż nie można jeszcze kierować „zwykłymi” samochodami. Co więc tak naprawdę daje uzyskanie takiego dokumentu? Czy jest sens udawać się na kurs prawa jazdy kategorii B1? Kto może na tym skorzystać?
Co warto wiedzieć o kategorii B1?
Wciąż niewiele osób wie o kategorii B1, tymczasem została ona wprowadzona już w 2013 roku. Takie prawo jazdy możne wyrobić osoba, która ukończyła 16. rok życia.
Uprawnienia dotyczą wyłącznie małych pojazdów czterokołowych, rozpędzających się maksymalnie do 100 km/h. To auta, które spełniają wymogi unijnej homologacji kategorii L7e. Ich masa nie może przekraczać 400 kg w przypadku aut do przewozu osób i 550 kg dla pojazdów przeznaczonych do transportu towarów. Zaś maksymalna moc użyteczna silnika nie może przekraczać 15 kW/20,4 KM. Przy czym warto podkreślić, że takimi pojazdami nie można jeździć po autostradach ani po drogach ekspresowych.
Posiadacz prawa jazdy kat. B1 może także prowadzić pojazdy podlegające pod prawo jazdy kat. AM, a więc – ogólnie mówiąc – skutery. Jeśli więc kierowca będzie chciał przesiąść się na lekki dwukołowiec, nie ma problemu – wyjaśnia instruktor z OS Kowalik.
Uprawnienia dla pojazdów rzadko występujących
Głównym problemem w przypadku prawa jazdy kategorii B1 jest to, że uprawnia ono do poruszania się po drogach takimi pojazdami, które są po prostu trudno dostępne. Nie ma też mowy o tym, by użytkować samochody przerobione, np. Fiaty 126p czy Smarty. Nie spełniają one wymogu mocy silnika i są przypisane do innej kategorii homologacji.
Co pozostaje? Tzw. mikrosamochody. Problem polega na tym, że są one rzadko spotykane na polskich drogach. Ze względu na niewielkie zapotrzebowanie, zwiększają się ceny na takie auta u dealerów. Koszt zakupu nowego egzemplarza to nawet 30–40 tys. zł. Rynek mikrosamochodów używanych jest niewielki, więc świeżo upieczonym kierowcom kategorii B1 pozostaje kupić jedynie nowy model. Czy to się opłaca? To kwestia względna
i uzależniona od rzeczywistych potrzeb.
Dla kogo kategoria B1?
Skoro o potrzebach mowa, to warto zadać sobie pytanie: po co w ogóle wyrabiać prawo jazdy kategorii B1, skoro do prowadzenia „zwykłych” aut i tak potrzebne jest zdanie egzaminu kategorii B po 18. roku życia?
Niektórzy złośliwie mówią o tym, że kategoria B1 jest dla dzieci bogatych rodziców, które chcą „popisać się” przed kolegami ze szkoły średniej tym, że samodzielnie i legalnie dojeżdżają do szkoły czterokołowcem. W rzeczywistości chodzi o coś więcej. Takie prawo jazdy przyda się w rodzinach, w których problemem jest dojazd dziecka np. do oddalonej o kilkanaście lub kilkadziesiąt kilometrów szkoły lub wojewódzkich punktów rehabilitacyjnych. To duże ułatwienie logistyczne dla wielu osób. Nie trzeba bowiem czekać do ukończenia pełnoletności, by móc cieszyć się wygodą i zaoszczędzić nawet do kilku godzin w skali tygodnia.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana