Rodzaje recznych i automatycznych zaczepow do ciezarowek
6 marca 2022

Kategoria:
Motoryzacja

Zaczepy do ciężarówek – przegląd rozwiązań

Czy zaczepianie jest tym samym, co sprzęganie? Czy zaczepy do ciężarówek i systemy sprzęgające różnią się czymkolwiek? Jakie są rodzaje sprzęgów i elementów do łączenia przyczep z samochodem ciężarowym? Jeżeli chcesz znać odpowiedzi na tak zadane pytania, przeczytaj artykuł. Zapoznasz się z przeglądem rozwiązań stosowanych w transporcie ciężarowym.

Bezpieczne i wygodne zaczepy do ciężarówek

Bezpieczeństwo i wygoda to podstawowe warunki, obligujące producentów zaczepów ciężarowych do konstruowania nowoczesnych rozwiązań. Zaczepy do sprzęgania pojazdów ciężarowych muszą zapewniać:

  • szybkie i łatwe łączenie,
  • dużą wytrzymałość i odporność na obciążenia statyczne i dynamiczne,
  • odpowiednie kąty odchylenia przyczepy od pojazdu, a tym samym dużą swobodę manewrowania zestawem,
  • bezpieczne łączenie i skuteczne sprzęganie.

Jak wyjaśniają specjaliści dystrybutora systemów zaczepowych Solid Hitch z Opalenicy, dostępnych jest wiele typów zaczepów do ciężarówek, a najważniejszy podział dotyczy średnicy oka dyszla do jakiego jest przeznaczony sprzęg. Zaczepy automatyczne, choć mają skomplikowaną budowę, zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa oraz dużą wygodę podczas sprzęgania zastawu. Stosowanie zaczepów automatycznych ogranicza możliwość niebezpiecznego wypadku i eliminuje konieczność proszenia o pomoc dodatkowej osoby. Dzięki tym zaletom automatyczne systemy sprzęgające już dawno stały się standardem w branży samochodów ciężarowych.

Rodzaje sprzęgów ciężarowych

  • Sprzęgi przeznaczone do przyczep z przednią osią skrętną, których dyszel nie generuje nacisku pionowego na zaczep. Dobrym przykładem jest automatyczny zaczep TAV50 produkowany przez fińską firmę M. Korte Oy. Model TAV50DSR z fabrycznie zainstalowanym bezobsługowym siłownikiem serwomechanizmu, odpornym na bardzo niskie temperatury charakteryzuje się możliwością zdalnego otwierania sprzęgu.
  • Zaczepy przeznaczone do sprzęgania pojazdów z przyczepami centralno-osiowymi tzw. tandemami lub wózkami typu dolly, których dyszel generuje nacisk pionowy na zaczep. Głowica te nadaje się również do sprzęgania pojazdu z przyczepą wyposażoną w uchylny dyszel. Przeznaczone są do ucha dyszla przyczepy o średnicy 50 mm i wyposażone w gumowe tuleje podnoszą komfort jazdy.
  • Sprzęgi dyszlowe TAV wyróżniają się wysokimi parametrami technicznymi D=220kN oraz DC=160kN. Wykonane są z najlepszych materiałów, które zapewniają wysoką trwałość wszystkich elementów.