Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Zaczep automatyczny czy manualny, który lepiej wybrać?
Jak działają zaczepy transportowe?
Tradycyjne zaczepy transportowe używane w ciągnikach, to konstrukcje obsługiwane w całości manualnie. Mają one postać klasycznych widełek ze sworzniem, który w położeniu docelowym jest blokowany znajdującym się w jego górnej części bolcem lub rozszerzeniem średnicy. Przed wysunięciem z otworów wskutek drgań występujących podczas jazdy zabezpiecza go przetykana przez otwór w jego dolnej części zawleczka. Do naprowadzania dyszla przyczepy wykorzystywana jest metalowa osłona, która tworzy w tylnej części zaczepu charakterystyczną gardziel. Budowa automatycznego zaczepu transportowego jest zbliżona, zupełnie inny jest jednak mechanizm zamykający. W tym przypadku sprzęganie polega również na nakierowaniu oczkowego ucha dyszla na środek gardzieli przez manewrowanie ciągnikiem, jednak zamknięcie następuje wskutek zadziałania mechanizmu zapadkowego. Ucho naciska na znajdujący się w tylnej części zaczepu element, który odblokowuje znajdujący się w górze sworzeń. Opada on najczęściej dzięki wbudowanej w mechanizm sprężynie. Zablokowanie następuje wskutek zadziałania automatycznie wysuwającej się zapadki.Co daje korzystanie z automatycznych zaczepów transportowych?
Użycie zaczepu automatycznego to znaczne przyspieszenie sprzęgania. Sam proces staje się przy tym bardziej bezpieczny. W przypadku zaczepów manualnych zdarza się, że przy podczepianiu asystuje inna osoba, której zadaniem jest blokowanie sworznia. Jest to jedną z najczęstszych przyczyn wypadków przy podłączaniu przyczep, ponieważ łatwo wówczas o najechanie ciągnikiem na pomocnika, zdarza się także, że w osobę pomagającą uderza źle ustawiony dyszel przyczepy. Równie często obrażenia wynikają z przytrzaśnięcia dłoni podczas osadzania sworznia. Przy zaczepach automatycznych proste jest także rozprzęganie – zwykle wymaga to naciśnięcia dźwigni, która unosi sworzeń. Szeroki wybór zaczepów automatycznych do ciągników rolniczych oferuje firma Solid Hitch, specjalizująca się w systemach zaczepowych do ciężarówek oraz ciągników i maszyn rolniczych, a także budowlanych, w tym osprzętu do koparek.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana