Zaczep do przyczepy
31 sierpnia 2021

Kategoria:
Motoryzacja

Zaczep automatyczny czy manualny, który lepiej wybrać?

Proces sprzęgania z przyczepą powinien się odbywać możliwie szybko i sprawnie, a wykonane połączenie musi być stabilne i bezpieczne, tak by nie doszło do wyczepienia. Ma to szczególnie duże znaczenie w przypadku ciągników rolniczych, ponieważ wymiana podłączonego osprzętu jest w nich wykonywana często, w trudnych warunkach terenowych i przy słabej widoczności. Sposobem na ułatwienie pracy będzie korzystanie z zaczepów automatycznych.

 

Jak działają zaczepy transportowe?

 

Tradycyjne zaczepy transportowe używane w ciągnikach, to konstrukcje obsługiwane w całości manualnie. Mają one postać klasycznych widełek ze sworzniem, który w położeniu docelowym jest blokowany znajdującym się w jego górnej części bolcem lub rozszerzeniem średnicy. Przed wysunięciem z otworów wskutek drgań występujących podczas jazdy zabezpiecza go przetykana przez otwór w jego dolnej części zawleczka. Do naprowadzania dyszla przyczepy wykorzystywana jest metalowa osłona, która tworzy w tylnej części zaczepu charakterystyczną gardziel. Budowa automatycznego zaczepu transportowego jest zbliżona, zupełnie inny jest jednak mechanizm zamykający. W tym przypadku sprzęganie polega również na nakierowaniu oczkowego ucha dyszla na środek gardzieli przez manewrowanie ciągnikiem, jednak zamknięcie następuje wskutek zadziałania mechanizmu zapadkowego. Ucho naciska na znajdujący się w tylnej części zaczepu element, który odblokowuje znajdujący się w górze sworzeń. Opada on najczęściej dzięki wbudowanej w mechanizm sprężynie. Zablokowanie następuje wskutek zadziałania automatycznie wysuwającej się zapadki.

 

Co daje korzystanie z automatycznych zaczepów transportowych?

 

Użycie zaczepu automatycznego to znaczne przyspieszenie sprzęgania. Sam proces staje się przy tym bardziej bezpieczny. W przypadku zaczepów manualnych zdarza się, że przy podczepianiu asystuje inna osoba, której zadaniem jest blokowanie sworznia. Jest to jedną z najczęstszych przyczyn wypadków przy podłączaniu przyczep, ponieważ łatwo wówczas o najechanie ciągnikiem na pomocnika, zdarza się także, że w osobę pomagającą uderza źle ustawiony dyszel przyczepy. Równie często obrażenia wynikają z przytrzaśnięcia dłoni podczas osadzania sworznia. Przy zaczepach automatycznych proste jest także rozprzęganie – zwykle wymaga to naciśnięcia dźwigni, która unosi sworzeń. Szeroki wybór zaczepów automatycznych do ciągników rolniczych oferuje firma Solid Hitch, specjalizująca się w systemach zaczepowych do ciężarówek oraz ciągników i maszyn rolniczych, a także budowlanych, w tym osprzętu do koparek.