Wymiana klockow hamulcowych
3 października 2021

Kategoria:
Motoryzacja

Wymiana klocków hamulcowych – etapy postępowania

Układ hamulcowy należy do jednych z najważniejszych systemów w każdym samochodzie. Jeżeli nie działa on prawidłowo, może dojść do wypadku, co wpłynie na zdrowie, a nawet życie osób podróżujących, innych użytkowników dróg i pieszych. Jednymi z ważnych elementów tego układu są klocki hamulcowe. Jak przebiega ich wymiana?

Kiedy należy wymienić klocki hamulcowe?

Klocki hamulcowe należy koniecznie wymienić, jeśli ich grubość będzie mniejsza niż 1,5 mm. Niektórzy kierowcy oddają samochód do serwisu z poleceniem naprawy klocków. Przykładem sprawdzonego i renomowanego warsztatu samochodowego jest Keri ze Szczecina. Naprawy i wymiany nie należą jednak do najtańszych inwestycji, dlatego niektórzy postanawiają dokonać własnoręcznej wymiany.

O potrzebie wymiany klocków hamulcowych informują odpowiednie czujniki. Do tego zadania potrzebny jest zestaw okładzin ciernych, smar miedziowy, klucze, lewarek, ściągacz i szczotka druciana.

Krok pierwszy: zdjęcie koła

Pierwszą czynnością przed wymianą klocków hamulcowych jest zabezpieczenie samochodu. Dokonujemy tego za pomocą klinów lub drewnianych klocków, które podkłada się pod koła. Po poluzowaniu śrub kół kierowca  może unieść pojazd za pomocą lewarka lub podnośnika. Następnie powinien zdjąć koło.

Krok drugi: dostanie się do układu hamulcowego

Kierowca przy użyciu klucza płaskiego lub nasadowego musi odkręcić zacisk, a także dwie śruby umieszczone od strony nadkola. W zdjętym zacisku znajduje się tłoczek, który powinno się cofnąć. Osoba naprawiająca musi wsunąć tłoczek w zacisk, aby nowa okładzina cierna zmieściła się w tym miejscu podczas montażu. Wciśnięcie nie jest prostym zajęciem. Można dokonać tego ręcznie (przy użyciu dużej siły) lub za pomocą narzędzia (np. gwintowanego ściągacza). Kierowca można nasmarować tłoczek specjalną pastą, aby po ponownym zamontowaniu chodził on lżej.

Krok trzeci: wymiana klocków hamulcowych

Kierowca ma przed sobą jarzmo, w którym zostały klocki hamulcowe i zawleczki. Zawleczki należy odczepić i wyjąć. Dobrą praktyką jest też przełożenie ze starych klocków blaszek mocujących oraz przeczyszczenie gniazd zacisku za pomocą papieru ściernego lub szczotki drucianej. Prowadnice elementów ciernych warto też pokryć smarem miedziowym. Gdy kierowca zamontuje nowe okładziny cierne, mocuje zaciski w odwrotnej kolejności, niż były ściągane. Przykręca też kolejno śruby mocujące i koło.

Przed uruchomieniem naprawionego samochodu trzeba kilkukrotnie wcisnąć pedał hamulca (aż do twardości). Dzięki temu tłoczek dosuwa się do klocków. Warto przy okazji sprawdzić stan opon we właściwym serwisie opon.