mechanik naprawiający elektrykę w samochodzie
4 lipca 2022

Kategoria:
Motoryzacja

Typowe usterki elektryczne w samochodach

Instalacja elektryczna w samochodzie odpowiada za rozruch silnika, zapewnienie oświetlenia i komfortu jego użytkowania. Wszelkie przewody i instalacje w aucie nie są oczywiście niezniszczalne i często dochodzi do awarii układów elektrycznych. Zazwyczaj wymagają szybkiej naprawy, bo wtedy używanie pojazdu jest w znacznym stopniu utrudnione, a nawet niemożliwe. Jakie są najczęstsze usterki układów elektrycznych w samochodzie?

Jakie mogą być przyczyny usterek elektryki w samochodzie?

Usterki układów elektrycznych w pojazdach mogą mieć różne przyczyny. Mogą być typu mechanicznego, termicznego i korozyjnego. Pierwsze z nich zdarzają się stosunkowo rzadko, ponieważ układy elektryczne w samochodzie posiadają odpowiednie obudowy i aby doszło do mechanicznego uszkodzenia, musi zaistnieć silne oddziaływanie sił, na przykład przy stłuczce lub przy okazji poważniejszej kolizji drogowej.

Przyczyny termiczne to wszelkiego rodzaju przegrzania przewodów. Niekiedy taki stan sygnalizowany jest wcześniej przez zapalanie się konkretnych kontrolek. Wtedy warto udać się w takie miejsce jak T.M. SERWIS i sprawdzić, o jakiego rodzaju zagrożenie chodzi.

Korozyjne przyczyny awarii elektryki zdarzają się natomiast częściej. Kierowca, używając auta, nieraz jeździ nim po mokrych drogach, gdzie rozpryskują się kałuże. Niekiedy nawet podczas mycia samochodu, drobinki wody dostają się do jego wnętrza. Przy tym wszystkim układy elektryczne i ich bezpieczniki nierzadko znajdują się w miejscach szczególnie narażonych na wilgoć, a tym samym na korozję. Efektem jest wysoka awaryjność układów elektrycznych.

Jakie są najczęstsze usterki układów elektrycznych w samochodzie?

Awarie samochodowych układów elektrycznych to przede wszystkim uszkodzenia zacisków kabli i połączeń wtykowych. Inne problemy z elektryką w samochodzie, gdzie potrzebne są naprawy układów elektrycznych, to:

  • przepalenie bezpieczników,
  • awarie rozrusznika i czujników,
  • problemy z cewką zapłonową,
  • awarie akumulatora, w którym nastąpiło zwarcie. Bateria może mieć też zbyt mało elektrolitu, może mieć skorodowane zaciski lub następuje częściowe jej rozładowanie,
  • problemy ze światłami lub kierunkowskazami, które są skutkiem uszkodzonego przekaźnika lub wyłącznika. Winny może być też słaby kontakt w kostce,
  • awaria wentylatora w chłodnicy, gdzie często uszkodzeniu ulega przekaźnik lub wyłącznik termiczny.

Najczęściej takie problemy powoduje właśnie korozja, która odpowiedzialna może być też za uszkodzenia zacisków przekaźników i wyłączników oraz skrzynek bezpiecznikowych.