szlifowanie kół zamachowych
20 grudnia 2021

Kategoria:
Motoryzacja

Szlifowanie kół zamachowych, tarcz i bębnów hamulcowych

Szlifowanie kół zamachowych, tarcz i bębnów hamulcowych to zabieg, pozwalający na regenerację tych podzespołów. Dzięki niemu unikamy wymiany elementów na nowe, które zazwyczaj są znacznie droższe niż usługa szlifowania. Powinniśmy jednak pamiętać, że przetoczenie nie zawsze jest możliwe, a wtedy trzeba zdecydować się na montaż nowych części. Sprawdźmy zatem, kiedy warto szlifować koła zębate, tarcze i bębny hamulcowe, a kiedy należy je wymienić?

Jakie są przyczyny uszkodzenia kół zamachowych, tarcz i bębnów hamulcowych?

Koła zamachowe, tarcze i bębny hamulcowe należą do grupy podzespołów, które w samochodach, bez względu na ich rodzaj zużywają się stosunkowo szybko. Dodatkowym czynnikiem mającym wpływ na przyśpieszenie tego procesu jest niewłaściwa eksploatacja pojazdu i to ona jest najczęstszą przyczyną uszkodzenia tych elementów. W przypadku kół zamachowych to zbyt częste i nagłe przyspieszanie na niskich obrotach oraz na wysokich biegach. Natomiast w wypadku tarcz i bębnów hamulcowych to przede wszystkim gwałtowne hamowanie.

Oceną uszkodzeń koła zamachowego, tarcz i bębnów hamulcowych powinien się zająć serwis samochodowy np. Auto Szlif Sikorscy z Krakowa. Specjalizuje się on w naprawach silników spalinowych oraz regeneracji jego podzespołów techniką szlifowania, którą można stosować w przypadku kół zamachowych, tulei cylindrów oraz wałków rozrządu. Rozwiązanie to jest znacznie tańsze od zakupu nowych części, a zregenerowane w ten sposób elementy są w pełni wartościowe pod względem użytkowym i technicznym.

Na czym polega szlifowanie kół zamachowych, tarcz i bębnów hamulcowych?

Szlifowanie kół zamachowych, tarcz i bębnów hamulcowych, nazywane również przetaczaniem, to zabieg polegający na mechanicznym przywróceniu tym elementom pierwotnych właściwości technicznych. W przypadku tarcz i bębnów hamulcowych usuwa się oznaki korozji oraz wyrównuje ich powierzchnię, przygotowując ją do montażu nowych klocków ściernych. Szlifowaniu nie można poddawać tarcz o grubości poniżej 1 mm, mocno przegrzanych oraz posiadających mikropęknięcia.

Z kolei szlifowanie kół zamachowych przebiega w kilku etapach. Pierwszy polega na demontażu wszystkich podzespołów tworzących koło. Następnie jego powierzchnia cierna jest szlifowana. Przy okazji sprawdza się stan techniczny zdemontowanych części, a w przypadku ich zużycia montuje się nowe sprężyny, ślizgi i łożysko. Ostatni etap to nitowanie koła i ponowne jego wyważenie.