Spojlery w motoryzacji. Co właściwie kryje się pod tym pojęciem
18 listopada 2021

Kategoria:
Motoryzacja

Spojlery w motoryzacji. Co właściwie kryje się pod tym pojęciem?

Spojlerami nazywa się wszystkie elementy dodatkowe nadwozia, które poprawiają przepływ powietrza wokół pojazdu. Spojlerami są różnego rodzaju owiewki, odchylacze opływu i skrzydła. Pierwszy spoiler zaprezentowała firma Kamei w 1953 roku. Miał on przeciwdziałać znacznemu podnoszeniu się przedniej osi VW Garbusa, ale pomysł nie został dobrze przyjęty. Jaka jest rola spojlera obecnie?

Spojler a skrzydło. Jakie są różnice?

 

Spojlerem nazywa się nie tylko to, co poprawia aerodynamikę, ale również dodatkowe elementy, które mają jedynie funkcję ozdobną i stylizacyjną. Znane z bolidów Formuły 1 wystające części, umieszczone pod odpowiednim kątem i mające docisnąć auto do jezdni powinny być określane mianem skrzydeł. Pierwszy raz zastosowano to rozwiązanie w 1968 roku w Lotusie 49 B, Brabham BT26 oraz Ferrari 312/68.

Skrzydła, przeciwnie do spojlerów, zwiększają opór powietrza, jednocześnie zwiększając przyczepność. Dzieje się to dzięki skierowaniu płata pod odpowiednim kątem, co wytwarza siłę nośną, skierowaną do dołu. Pozwala to bolidom na wchodzenie w zakręty ze znacznie większą prędkością. Skrzydła mogą być profilowane, z regulacją profila i kąta, stałe i przednie, dociskające przednią oś do jezdni. To ostatnie rozwiązanie stosowane jest w samochodach wyścigowych. W potocznym rozumieniu terminy “spojler” i “skrzydło” używane są zamiennie.

Rodzaje spojlerów samochodowych

W samochodach ciężarowych stosuje się spojlery dachowe. Są one wykonane na przykład z włókna węglowego lub duraluminium. Ich zadaniem jest zmniejszenie oporów powietrza powodowanych przez ładunek. Klienci firmy produkującej spojlery Lamirs Sp. z o.o. podkreślają mniejsze zużycie paliwa. W samochodach osobowych spoilery zrobione są z włókna szklanego z żywicą, materiałów termoplastycznych, kompozytów lub poliuretanu. Najtrwalsze z nich to spoilery termoplastyczne. Dużą zaletą spojlerów z laminatu jest szeroki wybór na rynku i łatwość dopasowania do konkretnego modelu samochodu.

Zaawansowanym rozwiązaniem jest spojler aktywny. Pomysł narodził się, gdy producenci samochodów zauważyli, że przy wyższych prędkościach spojlery i skrzydła mogą powodować niepożądany opór powietrza. Aktywny spojler automatycznie unosi się i reguluje, w zależności od wykrytych zmiennych. Za ustawienia spojlera odpowiadają systemy hydrauliczne. Najbardziej innowacyjnym pomysłem jest rozwiązanie z modelu samochodu Zenvo TSR-S, który wyposażono w spojler o niezależnie poruszających się bokach. Ma to zapewniać wyjątkową przyczepność auta na zakrętach.