silnik od zabytkowego auta
3 maja 2020

Kategoria:
Motoryzacja

Specyfika regeneracji silników aut zabytkowych. Na co zwrócić uwagę?

Samochody zabytkowe to dla miłośników motoryzacji wyjątkowe modele pojazdów. Ich sercem jest zwykle pokryta maską i niewidoczna część każdego auta, czyli silnik.  Aby móc poczuć niesamowity klimat pojazdu nie tylko podczas oglądania, ale także podczas jazdy, należy zadbać, aby był w stanie prawidłowo funkcjonować. Podpowiadamy, na jakie aspekty należy zwrócić uwagę, regenerując silniki aut zabytkowych.

Jaki pojazd określany jest mianem zabytkowego?

Nie każdy pojazd, który wyprodukowany był wiele lat temu, zyskuje miano zabytkowego. Aby tak się stało, musi spełniać pewne określone kryteria. Auto zabytkowe musi posiadać minimum 25 lat, a od zakończenia produkcji tego modelu musi minąć przynajmniej 15 lat. Zdarza się, że za pojazdy zabytkowe uznaje się samochody także trochę młodsze, które muszą wykazywać się walorami historycznymi.

Chcąc wejść w posiadanie samochodu uznanego za zabytkowy, warto wiedzieć, że w aucie tego typu przynajmniej w teorii należy prosić o zgodę konserwatora na wymianę ważnych podzespołów, w tym regenerację silnika. Istotnym aspektem jest jednak, aby pojazd posiadał w 75% oryginalne części. Warunek ten muszą spełnić zarówno młodsze pojazdy, jak i te, których wiek przekroczył już 25 lat.

Jak regenerować silnik?

Auta zabytkowe ze względu na słabą dostępność części zamiennych oraz rozwiązania, których bardzo często się już nie stosuje, powinny być poddane renowacji przez specjalistów. Naprawa nawet drobnych usterek związanych z funkcjonowaniem silnika starego auta wymaga cierpliwości, uwagi, niezbędnej wiedzy oraz intuicji.

W samochodach zabytkowych ze względu na ich wiek bardzo często należy przeprowadzić naprawy mechaniczne, które pozwolą na wyeliminowanie problemów związanych z działaniem silnika. Warsztaty, wykonujące naprawy aut zabytkowych lub ich konkretnych podzespołów bardzo często współpracują z hurtowniami. Umożliwia to zdobycie brakujących części do samochodów zabytkowych, które nie są łatwo dostępne.

Jak podkreśla ekspert reprezentujący zakład zajmujący się regeneracją podzespołów samochodowych Jurgal: Naprawa silnika bardzo często wymaga wymontowania go z samochodu i rozłożenia na podzespoły, a następnie na konkretne części. Ma to miejsce między innymi w przypadku regeneracji głowic samochodowych i łożysk bloków. Zdemontowanie głowicy umożliwia sprawdzenie jej szczelności w warunkach temperaturowych podobnych do pracy silnika. Jeśli regeneracji wymaga natomiast łoże bloku, następuje proces polegający na odtworzeniu wymiarów podpór pod wał korbowy. W samochodach usuwane są także zerwane świece żarowe, sprawdzana szczelność płaszcza wodnego, czy przeprowadzana naprawa gwintów i zaworów.

Po wymianie uszkodzonych części lub regeneracji silnika następuje złożenie. Temu procesowi towarzyszy czyszczenie starych części w odpowiednich preparatach oraz pokrywanie lakierem. Zapewnia to lepszą pracę silnika i jego bardziej estetyczny wygląd, co ważne jest między innymi przy sprzedaży pojazdów zabytkowych. Kolejnym etapem jest wstępne uruchomienie i regulacja silnika, co pozwala sprawdzić, czy część została poprawnie naprawiona.