stacja-kontroli-pojazdow
9 maja 2019

Kategoria:
Motoryzacja

Regeneracja filtrów cząstek stałych FAP i DPF. Czemu służy?

Nowoczesne silniki Diesla są ekonomiczne i mocne, emitują jednak do atmosfery dużo większe ilości szkodliwych gazów niż silniki benzynowe. Filtry cząstek stałych DPF-FAP to rozwiązanie, które powstało w celu zapobiegania temu zjawisku. Aby filtry mogły skutecznie spełniać swoją rolę, muszą jednak być regularnie poddawane procesowi regeneracji. Jak to wygląda w praktyce?

Czym są filtry cząstek stałych DPF-FAP?

Nim przejdziemy do regeneracji filtrów, nieco uwagi poświęcimy im samym. Łatwiej nam będzie wówczas zrozumieć ten konieczny proces.

O to, czym są filtry DPF-FAP, zapytaliśmy eksperta, naszego rozmówcę z Niezależnego Serwisu Forda – Ford Sławek w Katowicach:

Cząstki stałe powstają na skutek niecałkowitego spalania oleju napędowego w silniku. W ich skład zatem wchodzą głównie węgiel oraz węglowodory. Filtry cząstek stałych montowane są w układach wydechowych silników i wraz z katalizatorami tworzą system oczyszczania spalin. DPF, czyli Diesel Particular Filter oraz FAP, czyli Filter A Particulare to stosowane obecnie systemy filtrów cząstek stałych w samochodach osobowych. FAP to tzw. system mokry i występuje zazwyczaj w autach takich jak Peugeot, Citroën czy niektóre modele Volkswagenów. DPF zaś to tzw. system suchy i jest on stosowany przez producentów pozostałych marek.

Czym charakteryzują się oba systemy?

W systemie suchym regeneracja filtra przebiega w związku z podniesioną temperaturą spalin, osiąganą dzięki odpowiedniemu kształtowaniu procesu wtrysku paliwa. Katalizator tutaj nie jest dostarczany wraz z paliwem. Funkcję tę pełni bowiem tzw. warstwa katalityczna, którą jest pokrywany jest monolit filtra. W systemie mokrym z kolei do paliwa dodawany jest specjalny płyn, znajdujący się w osobnym pojemniku. Płyn ten ma za zadanie obniżać temperaturę w trakcie regeneracji filtra. W systemie mokrym, w przeciwieństwie do systemu suchego, katalizator dodawany jest do treści paliwa – wyjaśnia nasz rozmówca.

Jak są zbudowane filtry cząstek stałych?

Niezależnie od rodzaju systemu, budowa filtra oparta jest na ceramiczny korpusie, umieszczonym w metalowej obudowie. Wnętrze filtra zaś składa się z setek jednostronnie zamkniętych kanalików najczęściej o kwadratowym przekroju, które produkowane są z materiałów o charakterystycznej porowatej i piankowej nawierzchni.

Jak działają filtry DPF-FAP?

Spaliny, produkowane w trakcie pracy silnika, przemieszczają się przez kanaliki, a na ich porowatych ściankach gromadzi się zawarta w nich sadza.

Jednakże, z biegiem czasu, zaczyna się ona osadzać na ściankach kanalików. To zaś skutecznie utrudnia dalszy, swobodny przepływ spalin. Silnik zmniejsza swoje osiągi, a filtr nie pracuje prawidłowo. Wówczas zachodzi potrzeba regeneracji filtrów DPF-FAP.

Regeneracja filtrów cząstek stałych

Proces regeneracji cząstek stałych może przebiegać w sposób pasywny, aktywny bądź wymuszony. Regeneracja pasywna zachodzi w filtrze jedynie podczas eksploatowania pojazdu:

  • na długim odcinku drogi,
  • na wysokich obrotach,
  • z dużym obciążeniem (czyli najlepiej podczas jazdy na autostradzie).

Wielu użytkowników Diesla porusza się głównie po mieście. Krótkie trasy oraz długotrwałe stanie w korkach sprawiają, że filtr się zapycha, a jego regeneracja pasywna nie jest możliwa. Stąd inżynierowie postanowili wyposażyć samochody w specjalne systemy kontroli.

Systemy te informują silnik, kiedy nadchodzi czas na regenerację, a następnie komputer silnika rozpoczyna proces, który w tym przypadku nazywamy regeneracją aktywną. Regeneracja aktywna może zajść w pełni w trakcie jazdy szosowej. Wówczas przebiega niemal niezauważenie i trwa zazwyczaj od 5 do 10 minut.

W przypadku aut, eksploatowanych głównie w mieście, proces regeneracji aktywnej niestety jest przerywany. Winne są temu warunki a także częste wyłączanie silnika. Kiedy więc filtr jest już całkowicie zapełniony na desce rozdzielczej zaczyna migać kontrolka DPF. Brak odpowiednich warunków do przeprowadzenia regeneracji aktywnej skutkuje tym, że samochód może przejść w tryb awaryjny. Wtedy czas na regenerację wymuszoną. Aby ją przeprowadzić należy udać się do serwisu samochodowego.

Regeneracja filtrów DPF-FAP w dobrym serwisie samochodowym wykonywana jest przy oparciu o najnowszą technologię czyszczenia chemicznego i zapewnia przywrócenie pełnej sprawności naszego filtra. W dobrym serwisie otrzymamy również gwarancję na 12 miesięcy.

Dlaczego warto przeprowadzać proces regeneracji filtrów DPF-FAP?

Proces zapełniania się filtrów cząstkami stałymi stanowi utrudnienie dla wielu kierowców. Stąd niektóre serwisy samochodowe, oprócz regeneracji filtrów DPF-FAP, oferują usługi takie jak wyłączenie obsługi filtra w komputerze sterującym lub nawet całkowite usunięcie filtra. Nim się zdecydujemy na takie rozwiązania, warto zwrócić uwagę na to, że usuwanie filtrów wiąże się z kilkoma negatywnymi konsekwencjami, którymi są:

  • utrata homologacji pojazdu,
  • niższa wartość pojazdu przy odsprzedaży,
  • zagrożenie utraty dowodu rejestracyjnego.

Jak widać, zdecydowanie warto przeprowadzać regenerację filtrów. Najlepiej zaś jest to robić w dobrych i sprawdzonych serwisach.