22 sierpnia 2021

Kategoria:
Motoryzacja

Quad czy motocykl trójkołowy – co wybrać?

Quady i motocykle trójkołowe to maszyny, które od dłuższego czasu dostarczają wrażeń osobom pasjonującym się pojazdami mechanicznymi. Dzięki nim można cieszyć się jazdą w różnych warunkach od ciężkiego terenu przez malowniczo położone drogi aż po autostrady. Wybór konkretnego rozwiązania może jednak być trudny, jeśli kierowca nie ma ściśle sprecyzowanych oczekiwań lub chciałby doświadczać „wszystkiego po trochu”.

Co wiąże się z jazdą czterokołowcem?

Miłośnicy sportów motorowych to grupa o zróżnicowanych preferencjach, cechą, która ich łączy jest jednak radość płynąca z pełnego opanowania maszyny i wykorzystywania maksimum jej możliwości zarówno jeśli chodzi o pokonywanie trudnego terenu, jak i szybkie przemieszczanie się po utwardzonych nawierzchniach. Wspólne jest też zwykle zainteresowanie rozwiązaniami technicznymi, które dają szansę na odczuwanie przyjemności z jazdy i osiągania coraz to lepszych wyników. Tradycyjnie zwolennicy pojazdów mechanicznych mieli do wyboru dwie podstawowe możliwości – w terenie lub po drogach i torach mogli poruszać się, korzystając z samochodów lub motocykli przystosowanych do konkretnego sposobu jazdy. Wraz z rozwojem konstrukcji quadów (ATV – All Terrain Vehicle) i pojazdów SSV (Side-by-Side Vehicle) ilość opcji dla zainteresowanych off-roadem znacznie się powiększyła. Podobne zjawisko dotyczy coraz modniejszych motocykli trójkołowych – podkreśla przedstawiciel firmy Taurus Sea Power, specjalizującej się m.in. w sprzedaży pojazdów firmy Can-Am.

Quady i pojazdy SSV zagwarantowały osobom lubiącym jazdę terenową zupełnie nowe doznania. W lekkich maszynach ATV można mieć pełny kontakt z otaczającą przestrzenią, porównywalną z tą, jaką daje jazda motocyklem terenowym. Quad zapewnia jednak większą stabilność, pozwala na jazdę z mniejszą prędkością, a jednocześnie umożliwia przewożenie ładunku, co sprawia, że może być wykorzystywany także w celach transportowych. Pojazdy ATV są chętnie używane przez rozmaite służby – zajmujące się ochroną przyrody, nadzorowaniem stanu linii energetycznych lub podczas prac leśnych. Służą też do patrolowania terenu czy działań ratowniczych w miejscach, do których nie mogą dotrzeć inne maszyny. Są cenione ze względu na swoje możliwości przeprawowe, ale także wygodę, jaką oferują oraz wyższy poziom bezpieczeństwa.

Wśród off-roaderów rosnącą popularnością cieszą się też maszyny SSV, a więc klasyczne czterokołowce o budowie przypominającej połączenie lekkiej terenówki z pojazdem typu buggy. Gwarantują one podobną swobodę poruszania się, jednak sposób ich prowadzenia oraz zachowanie się podczas jazdy odpowiadają temu, co znamy z klasycznych samochodów terenowych. SSV mają jednak przewagę nad terenówkami, ponieważ są lżejsze i mają większe możliwości poruszania się w ekstremalnie trudnym terenie. Ich odkryta budowa zapewnia użytkownikom pełne bezpieczeństwo, oferując jednocześnie kontakt z otoczeniem porównywalny z tym, jakiego doświadczają motocykliści.

Czym wyróżniają się motocykle trójkołowe?

Trójkołowce to pojazdy o innej specyfice, choć mogą one dostarczyć równie dużo doznań, to bardziej odpowiadają swoim charakterem motocyklom turystycznym, ich prowadzenie będzie dawało jednak zupełnie inne wrażenia. Choć tradycyjny motocykl trójkołowy kojarzy się z konstrukcją z przednim kołem skrętnym oraz dwoma ustawionymi obok siebie tylnymi kołami napędzanymi to są to maszyny o zupełnie innej budowie. W nowoczesnych trójkołowcach napędzane jest pojedyncze koło tylne – zwykle za pomocą mechanicznego połączenia w postaci sztywnego wału łańcucha lub paska zębatego. Podwójne są natomiast skrętne koła przednie, wykorzystujące układ zawieszenia o konstrukcji zbliżonej do stosowanego w samochodach i wyposażonego w układ wspomagania umożliwiający sprawne manewrowanie. Takie rozwiązanie gwarantuje o wiele większą stabilność i łatwość prowadzenia, pozwalające jednocześnie na uzyskiwanie imponujących osiągów z uwagi na masę bardziej zbliżoną do klasycznego motocykla niż do samochodu.

Prawdziwym żywiołem motocykli trójkołowych są utwardzone drogi. Dzięki silnikom o wysokiej mocy są one w stanie osiągać znaczne prędkości, jednak podwójne przednie koła gwarantują, że zachowanie równowagi oraz hamowanie jest o wiele bezpieczniejsze. Prowadzenie trójkołowca jest także łatwiejsze i choć wymaga pewnej wprawy, to nie jest tu konieczne tak duże doświadczenie, jak w przypadku motocykli o porównywalnej mocy. Jazda trójkołowcem jest jednak nie tylko mniej ryzykowna i prostsza, ale również bardziej komfortowa. Maszyny zapewniają dużą wygodę i niesprawiającą problemów nawet przy dłuższych dystansach pozycję dla kierowcy. Wynika to również z techniki jazdy, szybkie pokonywanie zakrętów nie wymaga kładzenia maszyny w taki sposób jak przy jeździe motorem. W przeciwieństwie do motocykli kierowca nie musi się więc odznaczać wysoką sprawnością fizyczną czy bardzo dobrym zmysłem równowagi. Warto jednak pamiętać, że motocykle trójkołowe to nie tylko jazda „po asfalcie”. Przy wykorzystaniu odpowiednich opon nie ma przeszkód, aby spróbować swoich sił na drogach szutrowych.

Najlepszym przykładem motocykli trójkołowych, które pozwalają zarówno na typową jazdę rekreacyjną czy turystyczną, jak i bardziej „sportowe” podejście są maszyny oferowane przez firmę CAN-AM, która słynie ze swoich pojazdów SSV. W kategorii trójkołowców proponuje ona dwie linie modelowe – Spyder oraz Ryker, które można prowadzić, posiadając prawo jazdy kategorii B bez ograniczeń mocy i pojemności, jakie występują przy klasycznych motocyklach. Modele Ryker są przeznaczone do jazdy sportowej i nastawione na dobre osiągi. Mogą być napędzane przez dwucylindrowy silnik Rotax 600 ACE lub trzycylindrowy Rotax 900 ACE, a także zaawansowany system kontroli trakcji i wspomagania hamowania współpracujący z układem stabilizacji pojazdu. Cechą charakterystyczną jest automatyczna skrzynia biegów oraz łatwość dopasowania pojazdu do sylwetki kierowcy. Modele Spyder są przystosowane do jazdy rekreacyjnej i turystycznej. Napędza je trzycylindrowy silnik Rotax 1330 ACE i mogą być wyposażone w 6-biegową skrzynię, w wersji pozwalającej na wybór trybu pracy manualnej albo półautomatycznej. Wielką zaletą trójkołowców Spyder jest możliwość wyposażenia ich w wiele układów ułatwiających podróże na dłuższych trasach – system wygodnych i pojemnych schowków czy poprawiających komfort owiewek.

W poszukiwaniu ideału – trójkołowiec czy ATV lub SSV?

Wybór między pojazdem ATV czy SSV oraz trójkołowcem może być zarówno bardzo łatwy, jak i niezwykle trudny. Miłośnicy off-roadu z pewnością postawią na quady lub lekkie terenowe czterokołowce. Dzięki temu zyskają możliwość odkrycia zupełnie nowych doznań związanych z innym niż w terenówkach i motocyklach terenowych sposobem prowadzenia, ale także zachowaniem się maszyny. Zapaleni motocykliści przesiadający się na SSV będą mieli szansę utrzymania bezpośredniego kontaktu z otoczeniem, a przy tym zyskają doświadczenia związane z zupełnie inną techniką jazdy. Podobnie w przypadku kierowców samochodów off-roadowych, którzy nie tracąc stabilności, będą mieli szansę na lepsze poczucie terenu.

Większych problemów z decyzją nie będą też miały osoby, które od dawna marzyły o podróżowaniu motocyklem turystycznym i zwiedzaniem z wysokości siodełka, lecz powstrzymywał je brak doświadczenia w prowadzeniu jednośladu czy obawy o poziom komfortu. Wybierając motocykl trójkołowy, bez problemów zrealizują one swoje plany, unikając wszystkich niedogodności. Trójkołowce to najlepszy wybór do jazdy rekreacyjnej, łączącej wygodę jazdy odkrytym samochodem z doznaniami oferowanymi przez motocykl, zarówno pod względem osiągów, jak i kontaktu z otoczeniem. Motocykl trójkołowy to także szansa na posmakowanie jazdy w stylu rajdów terenowych i zakosztowanie sportowej jazdy po drogach szutrowych.

Największe rozterki czekają osoby, które nie są zdecydowane czy bardziej odpowiada im jazda po bezdrożach, czy też raczej wolą trzymanie się utwardzonej nawierzchni. Odpowiedź na to pytanie najłatwiej będzie znaleźć, odwiedzając dealera proponującego wszystkie typy pojazdu i odbycie jazd próbnych albo wypożyczenie obu typów maszyn i sprawdzenie, który z nich oferuje więcej radości.