22 czerwca 2020

Kategoria:
Motoryzacja

Opony uniwersalne. Co to takiego?

Opony to jedyny element samochodu, który dotyka nawierzchni drogi. Z tego powodu pełnią one niezwykle istotną funkcję z punktu widzenia tak bezpieczeństwa, jak i naszego komfortu prowadzenia auta. Dostępnych modeli opon do samochodów osobowych na rynku jest mnóstwo, jednak dzielimy je generalnie na trzy kategorie: zimowe, letnie oraz uniwersalne. Czym charakteryzują się te ostatnie, kiedy się sprawdzą? Czy warto w nie zainwestować?

Czym są opony uniwersalne?

Opony uniwersalne to nic innego jak opony całoroczne, a więc takie, z których możemy korzystać zarówno w trakcie zimowych mrozów, jak i letnich upałów. Stanowią one swego rodzaju kompromis między rozwiązaniami stosowanymi w produkcji opon sezonowych, tak pod względem kształtu bieżnika, jak i zastosowanie mieszanki gumowej. Połączenie pewnych cech opon zimowych i letnich pozwala stworzyć ogumienie, które zapewni nam optymalną przyczepność i komforti jazdy niezależnie od warunków pogodowych Opony uniwersalne eliminując więc konieczność sezonowej wymiany ogumienia, możemy na nich z powodzeniem jeździć aż do momentu, w których nie będą nadawać się do dalszego użytku.

Jakość opon uniwersalnych

Kiedy mowa o oponach uniwersalnych należy wspomnieć o tym, że idealna opona tego typu… nie istnieje. Dlaczego?

Opony zimowe i letnie wytwarzane są z różnych mieszanek gumy – mówi przedstawiciel sklepu internetowego OponyToMy.plW produkcji pierwszych z nich używa się tworzywa, które zachowuje elastyczność nawet przy bardzo niskich temperaturach, dlatego mogą one zachować większą przyczepność do podłoża. Ta sama mieszanka nie nadaje się jednak do użytku w wysokiej temperaturze, która panuje na wiosnę i lato, ponieważ staje się zbyt miękka i przez to szybciej się ściera. Opony letnie produkuje się z tworzyw mniej elastycznych, które zachowują pożądaną przyczepność nawet na rozgrzanym asfalcie, ale na lodzie z kolei stają się twarde jak kamień. Stworzenie mieszanki w pełni uniwersalnej, która zachowywałaby optymalną twardość zarówno przy -20, jak i 30 stopnicha jest z fizycznego punktu widzenia niemożliwe. Podobnie wygląda kwestia kształtu bieżnika opony uniwersalnej, który – przykładowo – zimą co prawda poradzi sobie lepiej, niż bieżnik opony letniej, jednak nie tak dobrze, jak opona zimowa. 

Nie wynika stąd, że opony uniwersalna są gorsze od sezonowe, a jedynie to, że ich zastosowanie jest bardziej ograniczone w określonych warunkach.

Czy warto?

Skoro opony uniwersalne nie są w stanie nigdy zapewnić nam takich samych parametrów jazdy jak opony sezonowe, to czy warto je mieć w naszym aucie? Z pewnością nie jest to rozwiązanie dla kierowców, którzy jeżdżą bardzo dynamicznie i wymagają od opon spełniania bardzo wygórowanych standardów. Nie spiszą się one również do rocznego pokonywania dużych dystansów. Jeśli jednak korzystamy z naszego auta sporadycznie i jednocześnie nie „katujemy” naszego auta, opony uniwersalne są dobrym rozwiązaniem, dzięki któremu unikniemy sezonowej wymiany ogumienia.