Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Napęd 4MATIC, czyli techniczny luksus spod znaku Mercedesa
Konstrukcja napędu
4MATIC, czyli z angielskiego ,,4-wheel-drive automatic”, to napęd na cztery koła – autorski projekt techniczny marki Mercedes. Jego pierwsza wersja powstała w 1986 r., znajdując zastosowanie w produkowanym wówczas modelu Mercedes W124.Konstrukcja napędu rozwijała się z czasem, choć jej głównie założenie pozostało w dużej mierze niezmienne. Polega ono na »doklejeniu« dyferencjału centralnego do skrzyń automatycznych oraz połączeniu go osobnym wałem do dyferencjału przedniego i tylnego – komentuje ekspert mercedes4matic.pl.Implementacja pierwszych wersji napędu 4MATIC wymagała gruntownej modyfikacji zawieszenia i silnika pojazdów, co wynikało m.in. z braku integracji dyferencjału przedniego ze skrzynią oraz daleko wysuniętej osi przedniej. Z upływem lat konstrukcja stawała się jednak coraz prostsza i praktyczniejsza, osiągając współczesną formę.
Jak to działa?
Obecny napęd 4MATIC działa w oparciu o centralny mechanizm różnicowy o konstrukcji planetarnej. Koła o niskiej przyczepności – np. w warunkach zimowych – są momentalnie wyhamowywane do optymalnego poziomu, przy równoczesnym podwyższeniu momentu napędowego na kołach o dobrej trakcji.Dzięki szybkim, automatycznym impulsom hamującym, system realizuje działanie trzech mechanizmów różnicowych. W przypadku ruszania z miejsca o śliskiej nawierzchni, impulsy wpływają na polepszenie trakcji, a przy wykonywaniu trudnych manewrów, gwarantują większą stabilność – informuje specjalista mercedes4matic.pl.Swoiste ,,serce” napędu stanowi jednostopniowa (w Klasie GL dwustopniowa) skrzynia rozdzielcza, zaopatrzona w otwarty centralny mechanizm różnicowy, wyrównujący prędkości obrotowe pomiędzy osiami. Jest ona połączona z automatyczną skrzynią biegów, tworząc spójną jednostkę napędową – razem z silnikiem, przekładnią hydrokinetyczną oraz przekładnią osi przedniej.
Gwarancja bezpieczeństwa
4MATIC to gwarancja bezpieczeństwa na drodze – dzięki niezawodnym mechanizmom kontroli trakcji.Poszczególne koła harmonijnie współdziałają, zapewniając komfortową podróż nawet na oblodzonych i zaśnieżonych trasach. Zalety napędu odkryli też kierowcy wyczynowi, implementując go w samochodach służących do jazdy terenowej – podsumowuje ekspert mercedes4matic.pl.O tym, jak dokładnie działa Mercedes 4MATIC, mogą przekonać się Państwo sami, odwiedzając salon Mercedes-Benz Warszawa.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana